‘Spyker kan huur niet betalen’
Tobben om een opslagruimte
Spyker huurt nog altijd een pand in Zeewolde, maar heeft nu naar verluidt moeite om de bijbehorende huur op te hoesten.
Omroep Flevoland meldt dat Spyker met de verhuurder voor de rechter moest verschijnen vanwege een betalingsachterstand. Er zou een deal zijn beklonken: als Spyker voor 3 mei 16.000 euro overmaakt, mag het nog drie maanden in het pand blijven.
Het bewuste pand is niet de vestiging waar het fraaie logo van de Nederlandse autofabrikant in de meest recente gloriedagen aan de gevel hing, maar een gebouw elders in Zeewolde. Spyker zou de vestiging aan de Oogstweg gebruiken om onafgebouwde auto’s en de nodige machines en materialen op te slaan.
Het is alweer even geleden dat de naam Spyker op onze nieuwspagina’s opdook. De historische naam Spyker herleefde rond de eeuwwisseling onder regie van Maarten de Bruijn en Victor Muller. Die begonnen enthousiast met het ontwerpen, presenteren en bouwen van exclusieve supercars, maar na een aantal zeer interessante jaren, waarin uiteindelijk zelfs Saab werd gekocht, ging het rap bergafwaarts met het merk. Het faillissement werd in 2015 rap weer teruggedraaid, maar toch is het sindsdien akelig stil rond Spyker. We zagen in 2017 in Genève nog de Preliator voorbijkomen, maar na de beurs bleef ook dat model in nevelen gehuld.
Hoewel … in 2018 liepen we in Monaco stomtoevallig Victor Muller tegen het lijf. Die bleek erg positief en vertrouwde ons toe dat Spyker in stilte nog altijd auto’s maakt en exporteert, voornamelijk naar de VS. Bewijzen hiervoor zijn er echter niet en het laatste nieuws over het onderkomen in Zeewolde geeft de autoliefhebbende burger bar weinig moed.