Spaanse snelwegen duurder dan Duitse
Gemiddeld kostte de aanleg van 1000 vierkante meter snelweg in Duitsland 287.043 euro. In Spanje lag dat bedrag op bijna 500.000 euro. Het verschil in prijs ligt vooral aan de manier van aanbesteding, niet aan een verschil in loonkosten.
In Duitsland kunnen namelijk ook kleine bedrijven korte delen van de snelweg voor hun rekening nemen, terwijl in Spanje het hele project aan één speler wordt gegund. Het gebrek aan concurrentie stuwt hier de prijs omhoog.
Uit het onderzoek bleek bovendien dat er in 14 van de 19 onderzochte projecten veel beter een autoweg aangelegd had kunnen worden dan een autosnelweg. Na de bouw van de weg bleek het gebruik veel minder dan berekend. De kosten hadden flink lager kunnen uitvallen als er voor het juiste type weg was gekozen.
Daarnaast bleek dat bij de onderzochte projecten de bouwtermijn met gemiddeld 9 maanden en de kosten met gemiddeld 23 procent werden overschreden. De wegen hebben wel de verkeersveiligheid fors verbeterd en de reistijd verminderd.
Aan de onderzochte projecten droeg Europa 3 miljard euro bij.