Spaanse autoverkopen in de plus
Overheidssteun lijkt te helpen
Na enkele zware maanden noteert de Spaanse autoverkoop eindelijk weer een klein plusje. In vergelijking met een jaar eerder kochten 1,1 procent meer Spanjaarden een nieuwe auto.
Dat blijkt uit cijfers van het Spaanse Vereniging voor auto’s en vrachtwagens ANFAC. In totaal gingen 117.929 nieuwe auto’s over de spreekwoordelijke Spaanse toonbanken. Vooral particulieren wisten hun weg weer naar de dealers te vinden. Met 61.931 koopcontracten pluste die deel van de markt met 6,9 procent. Bedrijven behaalden net niet het niveau van vorig jaar (-0,2 procent), de verhuurmarkt eindigt nog steeds in dieprode cijfers met een terugval van 15 procent.
Hoewel dit een kleine opsteker is, blijven de verkoopcijfers in Spanje in zijn geheel dramatisch te noemen. Tot en met juli kromp de markt met 43 procent doordat slechts 457.782 auto’s een nieuwe eigenaar kregen. Met de eerste positieve verkoopmaand lijkt de reddingspoging van de Spaanse regering te helpen. Zij trok € 3,75 miljard uit om de auto-industrie te helpen.
De Renault Clio was in juli het meest geliefde model op het Iberisch schiereiland. Spaanse Renault-dealers zetten 2.854 exemplaren op kenteken. De Clio wordt op de voet gevolgd door de Dacia Sandero (2.840), Peugeot 2008 (2.550) en de Seat Leon (2.545). Gezien over de eerste zeven maanden van dit jaar doet die Leon het overigens qua verkopen het beste, met 12.206 stuks. De Sandero bezet ook in dit lijstje de tweede plaats (11.511), gevolgd door de Clio met in totaal 10.742 verkochte exemplaren.