Skoda Enyaq RS: 340 pk sterke stekkertopper

Ook als niet-Coupé naar Nederland

Skoda Enyaq RS
Skoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RSSkoda Enyaq RS

De vernieuwde Skoda Enyaq en Enyaq Coupé zijn inmiddels een paar maandjes oud, maar het leveringsgamma was nog niet compleet. Dat is het nu wel! We heten welkom: de vernieuwde Skoda Enyaq RS en de Enyaq Coupé RS.

In januari dit jaar presenteerde Skoda de vernieuwde Enyaq en Enyaq Coupé. De elektrische SUV kreeg een fonkelnieuwe snuit waarmee hij zijn kortere broer – de Elroq – feitelijk achterna ging. De vernieuwde Skoda's Enyaq stonden al als 204 pk sterke '60' met 59-kWh accu en als 286 pk sterke '85' met 77-kWh accu op de bestellijsten, maar het leveringsgamma was nog niet compleet. De heftiger gemotoriseerde en uitgedoste RS-versies waren er nog niet. Tot nu.

340 pk - 79-kWh accu

De Skoda Enyaq RS begon zijn leven als de 299 pk sterke topversie van de Enyaq, maar werd later in zijn carrière opgepompt tot 340 pk. Ook de RS-versie van de begin dit jaar uitgebreid gefacelifte Skoda Enyaq is weer 340 pk sterk. Inderdaad: net als de RS-versie van kortere broer Elroq. De twee samen 340 pk sterke elektromotoren worden ditmaal gevoed door een accu met een netto capaciteit van 79 in plaats van 77 kWh.

Met die nieuwe accu kan het Enyaq RS-duo met 185 kW in plaats met maximaal 125 kW snelladen. Ook ligt de actieradius hoger dan voorheen. De Skoda Enyaq RS schopt het tot 561 WLTP-kilometers, de aerodynamischer gevormde Enyaq Coupé RS komt tot 568 kilometer (was: 547 kilometer). Bepaald niet irrelevant voor de RS-rijder: in slechts 5,4 seconden stampen de twee sportieve Enyaqs vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid: 180 km/h.

Skoda Enyaq RS

Skoda Enyaq RS: direct herkenbaar aan het nieuwe front.

Lager en dikker

De Skoda's Enyaq RS liggen aan de voorzijde één centimeter dichter tegen het asfalt dan de reguliere varianten. Achter is de bodemvrijheid met 1,5 centimeter verkleind. Het adaptieve onderstel is uitgebreid instelbaar, er zijn verschillende rijmodi én dankzij extra potente remmerij moeten op stoom gejaagde RS'en weer fatsoenlijk tot bedaren te brengen zijn.

Vanbuiten herken je de Skoda's Enyaq RS natuurlijk onder meer aan hun 20 en optioneel 21 inch grote lichtmetalen wielen, dynamischer ogende bumperwerk en aan een reeks zwarte accenten. Zie je een Mama Green gespoten Enyaq? Ook dan is de kans groot dat het een RS-versie betreft. Die lakkleur is immers voorbehouden aan deze sportieve topversies. Uitgebreid elektrisch verstelbare sportstoelen met massagefunctie maken deel uit van het RS-feestje, evenals limoengroene stiksels, microvezel bekleding en – optioneel – een met geperforeerd leer bekleed stuurwiel.

In juni komen de eerste exemplaren van de Skoda Enyaq RS en de Enyaq Coupé RS naar Nederland. Inderdaad: beide carrosserievarianten. De Skoda Enyaq RS is er vanaf €56.490, voor de Enyaq Coupé RS ben je minstens €58.990 kwijt.

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (113)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.