Skoda Enyaq minimaal gecamoufleerd op pad

Slimme plakkers

Skoda Enyaq spionage
Skoda Enyaq spionageSkoda Enyaq spionageSkoda Enyaq spionageSkoda Enyaq spionageSkoda Enyaq spionage

Skoda heeft haar langverwachte eerste volledig als EV ontwikkelde auto weer de deur uit gestuurd voor testwerk. De Enyaq iV is slim maar niet overdreven uitgebreid vermomd.

Bij Skoda hanteren ze nogal een wisselend beleid als het gaat om het camoufleren van testauto's. Nog geen maand geleden dook de Enyaq iV voor het laatst testend op en toen was de koets nog geheel ingepakt. Dat terwijl in maart de auto al grotendeels te zien was. Het blauwe exemplaar op deze nieuwe foto's volgt meer de lijn van die laatste. De elektrische Skoda is in grote lijnen al goed te zien, al zorgen wat plakkers rond de koplampen en een vakkundig 'omgebouwde' achterkant ervoor dat we nog enigszins op het verkeerde been worden gezet.

Desalniettemin is al goed te zien dat de Enyaq een SUV-achtige wordt met een flinke dosis designelementen van de vorig jaar gepresenteerde Vision iV Concept. De scherp gevormde koplampen en de forse (ongetwijfeld grotendeels gesloten) grille hebben het conceptstadium grotendeels overleefd. Het grootste verschil is de achterkant, want de Enyaq krijgt een meer stationwagon-achtige daklijn, waar de Vision iV een schuin aflopende daklijn had.

Skoda Vision iV

Skoda houdt de kaarten niet bepaald tegen de borst als het aankomt op wat we technisch van de Enyaq mogen verwachten. De auto staat op het speciaal voor EV's ontwikkelde MEB-platform van de Volkswagen Group en onlangs liet Skoda al weten wat dat voor de Enyaq betekent. De 4,65 meter lange Tsjech begint op de bestellijst met de Enyaq iV 50. Die heeft een 52 kWh accupakket aan boord en een 148 pk elektromotor op de achteras. Die moet goed zijn voor een actieradius van 340 km (WLTP). De Enyaq iV 60 staat daarboven en heeft een 179 pk motor op de achteras. Een iets groter accupakket (58 kWh) moet een bereik van 390 km mogelijk maken. De topversie onder de achterwielaangedreven types is de Enyaq iV 80, met 204 pk vermogen en een bereik van 500 km dankzij een accupakket met 77 kWh capaciteit.

Wie liever voor vierwielaandrijving gaat, kan kiezen uit twee varianten. De Enyaq iV 80X is eveneens voorzien van het 77 kWh-accupakket, maar heeft twee elektromotoren (voor en achter) met een totaalvermogen van 265 pk. Hoever die komt, is nog niet bekend. De absolute topversie, de RS, is ook vierwielaangedreven. Die schopt het tot 306 pk met de twee elektromotoren en heeft ook het 77 kWh-accupakket aan boord. Laden kan met 2,3 kW, 11 kW of 125 kW (snelladen) laadvermogen. De Enyaq wordt later dit jaar onthuld en komt begin 2021 op de markt.

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.