SIM-Drive bouwt 354 pk sterke elektrokar
SIM-Drive, dat wordt geleid door Pikes Peak-held Nobuhiro 'Monster' Tajima (op foto 3 rechts naast voorzitter Soichiro Fukutake), maakt er een gewoonte van om z'n modellen een drieletterige typenaam mee te geven. Zo bouwden de Japanners al eens een SIM-LEI (foto 4), SIM-WIL (foto 5) en SIM-CEL (foto 6), allemaal prototypen van elektrische auto's.
Ook elektrificeerde SIM-Drive al eens een Citroën DS3 (de SIM-DS3) en een Toyota GT86 (SIM-86e). De jongste creatie heet SIM-HAL en werd vandaag onthuld bij de Universiteit van Tokio.
HAL staat voor 'High efficiency All-wheel Link' en is het vierde prototype van SIM-Drive, dat 'in de toekomst' elektrische auto's in massaproductie wil gaan produceren. Het 4,9 meter lange en ruim 1.500 kilogram zware prototype biedt plaats aan twee personen en heeft een aparte elektromotor voor elk wiel. Het lithium-ionaccupakket is goed voor 35,1 kWh en elke motor levert 65 kW. In totaal is dat dus 260 kW, oftewel 354 pk. Het koppel bedraagt een imposante 2.480 newtonmeter, oftewel 620 Nm per wiel.
Die cijfers zijn goed voor indrukwekkende prestaties. Het sprintje naar 100 km/h is in 4,7 seconden achter de rug en de SIM-HAL zoemt door tot 180 km/h. Wie zich een beetje weet te beheersen, kan een actieradius van 400 kilometer halen.