Seres 3 is terug: elektrisch en afgeladen voor minder dan €34.000

Wordt valse start goedgemaakt?

Seres 3
Seres 3Seres 3Seres 3Seres 3 en 7Seres 3Seres 3Seres 3

Seres is terug. Met een grote serieuze partij erachter wordt het Chinese merk met Amerikaanse roots geherintroduceerd op de Nederlandse markt. Het Nederlandse Seres-avontuur begint met de herziene Seres 3: een elektrische cross-over die gewapend met een relatief gunstige vanafprijs de stortvloed aan compacte elektrische cross-overs te lijf gaat.

Merknaam Seres klinkt je wellicht niet totaal onbekend in de oren. Eind 2020 bracht het door een selectie enthousiaste Suzuki-dealers op poten gezette Green Mobility Group de Seres 3 naar Nederland. Niet via de officiële kanalen, maar via Duitsland. Eind 2022 verdween Seres met stille trom van de Nederlandse markt, maar het merk is per omgaande in Nederland weer actief. Ditmaal is het Seres zelf dat zijn waren in Nederland aan de man wil brengen. Het koos daarvoor een flinke partij: Astara. Dat bedrijf is in Nederland onder meer verantwoordelijk voor Isuzu en het voorheen SsangYong geheten KGM. Een club die dus wel wat ervaring heeft. De herintroductie van Seres start met een oude bekende: de Seres 3. Maar dan wel direct in opgefriste vorm.

Seres 3

De Seres 3 zoals je die van enkele jaren geleden kent is vernieuwd, maar niet zo hardhandig dat je 'm niet meer herkent. De Seres 3 heeft een dichtgetimmerd frontje gekregen wat de cross-over een meer EV-achtige uitstraling geeft. Ook nieuw: het bumperwerk aan de voorzijde is vernieuwd én de 3 heeft standaard full-ledkoplampen. Meer verlichtingsnieuws: de ledkijkers worden aan elkaar geknoopt door een ledstrip. Op technisch vlak blijft de Seres 3 helemaal zichzelf, al is het interieur wel subtiel opgefrist. De Seres 3 heeft een nieuw infotainmentscherm dat draadloos overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto, heeft twee inductieladers en de aansturing van de klimaatregeling is voortaan ondergebracht naar het 10,3 inch grote centrale display. De ronde keuzeknop om de rijrichting te kiezen maakt plaats voor een traditionelere en in kristal-look uitgevoerde keuzehendel.

De basis van de Seres 3 is onveranderd. Dat betekent dat het ook nu weer een vrij nuchtere cross-over is, maar wel een met op papier interessante receptuur. De Seres 3 is 4,39 meter lang en dat maakt hem zo'n 15 centimeter langer dan een Volvo EX30 en zelfs nog 7 centimeter groter dan de MG ZS en dus ook groter dan auto's als de Peugeot e-2008. De hardware: een 163 pk en 195 Nm krachtige elektromotor en een 54 kWh accupakket. Wat dat biedt? Een topsnelheid van 155 km/h, maar veel interessanter: een bereik van van 331 km. Snelladen kan met 56 kW en een 11 kW boordlader is standaard. Niets hiervan is wereldschokkend, maar in het totaalplaatje maakt het de Seres 3 wellicht een interessante aanbieding.

De Seres 3 is namelijk niet alleen groter dan zijn directe concurrenten, maar ook voordeliger. De Seres 3 kost namelijk €33.990. Daarmee is hij maar liefst €4.000 voordeliger dan hij een paar jaar geleden was. Daarbij heb je - op één lakoptie na - helemaal niets bij te kopen. De Seres 3 is er namelijk slechts in één uitvoering en die zit behoorlijk in zijn spullen. Heel behoorlijk zelfs. Voor net geen 34 mille heeft de Seres 3 namelijk al leren bekleding, een glazen schuif-/kanteldak, een inductielader, elektrisch verstelbare stoelen én een 360-graden-camerasysteem zitten er voor dat geld al bij. Ter vergelijking: de Peugeot e-2008 is er vanaf €39.270 en biedt voor dat geld niet alleen minder verwennerij, maar ook een lager motorvermogen. Wél krijg je in veel tegenspelers een iets grotere actieradius. Zo schopt de genoemde Peugeot het tot een bereik van 346 kilometer. De MG ZS EV is er vanaf €35.885 en biedt met 320 km juist weer een kleiner bereik. Het is wikken en wegen.

Seres 3. Geen zorgen: in Nederland zit het stuurwiel wél gewoon aan de linkerkant.

Valse start

Hoewel Seres in Nederland dus enigszins een valse start maakte, is het nu - zoals het lijkt - op grotere schaal terug. Seres zet zichzelf in de markt als High Tech, Premium, Hoogwaardig, maar ook als merk dat value for money biedt. De Seres 3 is daarbij vooral een voorbeeld van die laatste pijler. Er komen dit jaar namelijk nog twee modellen bij: de Seres 5 en de Seres 7. Die gooien het allebei over een andere boeg, maar worden prijstechnisch ook interessant gepositioneerd. Daarover straks meer. Achter de schermen is Seres inmiddels druk in de weer om een dealer- en servicenetwerk op te tuigen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.