en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Hoewel het van origine Spaanse Seat al wel auto's laat bouwen buiten Spanje is de stap naar Wolfsburg toch opmerkelijk te noemen. Huidige 'buitenlandse' modellen van het merk worden gebouwd in Tjechië (Ateca), Portugal (Alhambra) en Slowakije (Mii), wat van de Ibiza en Leon feitelijk de enige écht Spaanse Seats maakt. De auto die straks in Wolfsburg in elkaar zal worden geschroefd, is naar verluidt de productieversie van de in 2015 gepresenteerde 20v20-concept-car. Die auto was nipt kleiner dan Volkswagens Touareg, die op dit moment overigens in Bratislava wordt gebouwd. De productie-20v20 wordt de derde SUV van het merk, want de op de nieuwe Ibiza gelanceerde Aronda verschijnt eerder.
Het besluit om een Seat te gaan bouwen in Wolfsburg, kwam onder meer tot stand om de klap op te vangen die de fabriek daar oploopt door Volkswagens hervormingsplannen. Het Duitse moederbedrijf maakte eind vorige week bekend dat er 30.000 banen verdwijnen, waarvan 23.000 in Duitsland. Ook betreft het vooral banen in productiefaciliteiten.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.