Seat zorgenkind

Seat Ibiza productie Martorell
Het Spaanse merk Seat begint zich te ontwikkelen als zorgenkind voor moederbedrijf Volkswagen. Martin Winterkorn, directeur van de Audi-divisie, waartoe Seat behoort, heeft aangekondigd in de komende weken met een herstructureringsprogramma te komen.
Het Spaanse merk Seat begint zich te ontwikkelen als zorgenkind voor moederbedrijf Volkswagen. Martin Winterkorn, directeur van de Audi-divisie, waartoe Seat behoort, heeft aangekondigd in de komende weken met een herstructureringsprogramma te komen. Van het herstructureringsprogramma van Seat worden binnen enkele weken nadere details bekendgemaakt. Van het plan, dat de naam 'Nueva Seat' draagt, is in elk geval al bekend dat het bestaat uit een nieuw modellenprogramma en een imagoverandering. Seat wil bovendien tevredener eigenaren en het productieproces moet efficiënter kunnen. Eerder heeft Seat al bekendgemaakt dat de personeelskosten met tien procent worden verlaagd. Of dat gaat met arbeidstijdverkorting en loonoffers of dat daar ontslagen bij te pas komen, is nog niet bekend. In het geruchtencircuit doen verhalen de ronde over 800 tot 1.400 ontslagen bij Seat in Martorell. Ook werd gezegd dat Seat mogelijk zou worden afgestoten door het Volkswagen-concern en dat de nieuwe eigenaar een Chinees bedrijf zou zijn. Dat ontkent Audi-directeur Winterkorn met klem: "Dat is zeker geen optie. We kunnen ons niet veroorloven om 400.000 auto's per jaar te missen." Seat heeft zich volgens directeur Andreas Schleef tot zorgenkind ontpopt omdat jarenlang is geprobeerd de productie zo hoog mogelijk te houden, terwijl te weinig werd gekeken naar wat er op een auto wordt verdiend. Op de Altea wordt per exemplaar voldoende verdiend, maar dit model verkoopt niet zoals Seat dat graag ziet. De productie van het nieuwe model, kan de aantallen die verloren zijn gegaan bij het stoppen van de kleine Arosa en de vele oudere modellen is het programma van Seat, niet compenseren. Bovendien is Seat met een Europees marktaandeel van 2,4 procent nog te onbekend. Schleef ziet het als voordeel dat Seat het enige Spaanse automerk is. "Veertig procent van de productie wordt in Spanje verkocht. In de VS heeft veertien procent van de bevolking een Spaanse achtergrond – dat zijn veertig miljoen mensen. We willen dan ook zeker naar de VS," zegt Schleef in de Duitse media. De volgende modellen van Seat worden dan ook zo geconstrueerd dat ze zonder problemen in de VS op de markt kunnen worden gebracht. "In Mexico, waar Seat sinds 2001 actief is, heeft het merk zich ontpopt tot cultauto," zegt Schleef. "Daar hebben we bereikt wat we in Europa zijn begonnen."

PRIVATE LEASE Seat