Schultz overweegt stappen om Duitse tolheffing
Niet blij met voorgenomen invoering
Schultz is niet blij met de voorgenomen invoering van Duitse tolheffing en blijft ertegen, hoewel de Duitsers aanpassingen aan het plan hebben gemaakt. De minister wacht nog op het oordeel van de Europese Commissie. Die heeft aangegeven de tolheffing te willen toetsen aan Europees recht. Ze verwacht dat de Europese Commissie erop toeziet dat geen discriminatie plaatsvindt van buitenlandse automobilisten.
Na jaren van gesteggel is de weg vrij voor het invoeren van tolheffing in Duitsland. De Bondsraad, de vertegenwoordiging van de zestien deelstaatregeringen, is vrijdag akkoord gegaan met de aangepaste regeling. De Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, gaf een week geleden al het groene licht.
Het oorspronkelijke plan van de Duitsers is op onderdelen aangepast. Zo komt er een voordeliger tarief voor buitenlandse pendelaars en toeristen die kortstondig gebruikmaken van het Duitse wegennet.
De tolheffing kan vanaf 2019 worden ingevoerd. Er moet dan moet worden betaald voor het rijden op het 13.000 kilometer lange net van de Autobahn en het 39.000 kilometer lange net van grote verbindingswegen (Bundesstraßen).
Lees ook

Peugeot 308: vernieuwd én goedkoper, ook prijzen elektrische e-308 omlaag

Officieel: Kia K4 is de opvolger van de Kia Ceed!

Brandstofauto van de zaak vanaf 2027 veel duurder door pseudo-eindheffing, vaak ook voor niet-bijtel

Je auto uit 1987 wordt toch niet belastingvrij
