AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sanoma acquireert Auto Trader
6
Sanoma Men's Magazines maakt vandaag bekend de aandelen te hebben verworven van European Auto Trader B.V., uitgever van Auto Trader, Classic Trader, Motor Trader, Transport Trader en Caravan & Camper Trader in de Benelux.
Auto Trader is één van de grootste online occasions sites met 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Door de acquisitie van Auto Trader, versterkt Sanoma haar leidende positie op het gebied van Automotive. De acquisitie van Auto Trader past binnen de strategie van Sanoma om consumenten zoveel mogelijk van dienst te zijn binnen specifieke interessegebieden zoals Parenting, Food, Home en Automotive, en is voor Sanoma een belangrijke stap op weg naar realisatie van haar multimediale ambities.
Auke Visser, CEO van SMM, is verheugd over de acquisitie: "Auto Trader past binnen de multimediale ambities die we bij SMM geformuleerd hebben voor de automotive markt. Naast AutoWeek zijn we natuurlijk al veel langer actief met bladen, websites en events. Denk aan Formule1, Truckstar met het grote, jaarlijkse festival en magazines als Moto '73 en Motor. Eric Ariëns, uitgever automotive van SMM, voegt daaraan toe. "Online zijn we sinds 1998 zeer actief op de automotive markt. Een occasion site, zoals die van Auto Trader, ontbrak binnen ons portfolio. Auto Trader en AutoWeek vullen elkaar perfect aan. Online werken we al jaren samen. Die samenwerking wordt dus nog inniger."
Paul Wessels, directeur van Auto Trader: " Wij zijn ervan overtuigd dat wij onder de vlag van een sterke partij als Sanoma onze groei ambities nog beter kunnen realiseren. Samen met AutoWeek zal er een enorm krachtig marktleidend automotive platform ontstaan voor aan- en verkoop van auto's door zowel autobedrijven als particulieren."
In 1992 werd Auto Trader, uitgever van het eerste Nederlandse occasionmagazine, opgericht. Auto Trader groeide snel uit tot marktleider in occasionmedia. De lancering van de eerste occasionsite samen met de introducties van Classic Trader en Motor Trader in 1999 was een logische uitbreiding van deze succesvolle formule.
Auto Trader behaalde in haar afgesloten boekjaar 2007/2008 een net sales van EUR 9,5 miljoen. Auto Trader is gevestigd in Maarssen en heeft 68 FTE in dienst.
Het tijdschrift AutoWeek werd in 1990 gelanceerd. Na de lancering werd het direct het grootste automagazine van Nederland met een wekelijkse oplage rond de 120.000 exemplaren. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. AutoWeek lanceerde in 1998 de website autoweek.nl. Al snel groeide deze website uit tot de grootste online community onder autoliefhebbers in Nederland met bijna 1,4 miljoen unieke bezoekers per maand. Sinds eind 2006 is autoweek.tv online actief.
SMM geeft naast AutoWeek ook het glossy automagazine GTO uit, met de gelijknamige website. Vorig jaar lanceerde AutoWeek de website www.groenopweg.nl, dat zich richt op duurzame innovaties in de auto-industrie.
Over de acquisitieprijs doen beide partijen geen mededelingen.