Rotterdam scherpt eisen milieuzone aan

File A20 Rotterdam (foto ANP)
Het stadsbestuur van Rotterdam wil vanaf volgend jaar oude en vervuilende personenauto's en bestelwagens weren uit het hele noordelijke deel van de stad binnen de ring.

Er bestond al een milieuzone waar vuile vrachtwagens niet welkom zijn, maar vanaf 1 januari geldt dit verbod in een groter gebied ook voor dieselauto's van voor 2001 en benzineauto's van voor juli 1992.

"En vanaf 1 januari 2018 verhogen we de eisen voor dieselauto's naar niet ouder dan 2005", zei wethouder Pex Langenberg (haven, duurzaamheid en mobiliteit) donderdag bij de presentatie van de nota Luchtkwaliteit. De stad wil over drie jaar 40 procent minder roetuitstoot realiseren.

Ondernemers en bewoners die met oude en vervuilende auto's niet meer in de milieuzone mogen, worden door de gemeente ondersteund met een bestaande, maar aangepaste sloopregeling. Ook komt er een ontheffingsregeling voor mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen dreigen te raken. Verder heeft het Rijk toegezegd een regeling te treffen voor ondernemers uit omliggende gemeenten die veel in Rotterdam moeten zijn.

Verladersorganisatie EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en de ondernemersfederatie Rotterdam City zien in de milieumaatregelen van volgend jaar 'een goede balans tussen een betere luchtkwaliteit en ruimte voor ondernemers'.

Over de strengere eisen die in 2018 gaan gelden zijn de organisaties minder te spreken. "We vinden het onacceptabel dat het college voorsorteert op een nóg strengere milieuzone die ook nieuwere bestelauto's weert. Deze auto's zijn echter pas in 2021 bedrijfseconomisch afgeschreven."

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.