Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF
Klaar voor Euro 6D Full-emissienorm
Renault wisselt de bekende 100 pk en 160 Nm sterke TCe's van de Clio en Captur om voor de nieuwe TCe 90-machines. Dit heeft te maken met de Euro 6D Full-emissienorm waaraan autofabrikanten met ingang van 1 januari 2021 moeten voldoen.
Recent haalde Dacia de 100 pk en 160 Nm sterke TCe 100 van de prijslijst van de Duster. De TCe 100-driecilinder werd vervangen door de TCe 90 GPF, die met 91 pk iets minder vermogen levert, maar die met 160 Nm wel een koppel heeft dat gelijk is aan dat van de benzinemotor die hij vervangt. Ook bij de Renaults Clio en Captur worden de TCe 100's nu vervangen door de TCe 90 GPF. De toevoeging 'GPF' staat voor Gasoline Particulate Filter en dart betekent natuurlijk dat de TCe 90's over een nieuw partikelfilter beschikken. Dit heeft alles te maken met het verder terugdringen van de uitstoot. Met ingang van 1 januari 2021 gaat de Euro 6D Full-emissienorm van kracht en dat betekent dat er op de uitstoot moet worden gelet.
Prijzen
De Renault Clio heeft met de nieuwe TCe 90-benzinemotor een vanafprijs van € 18.090. Dat betreft de Life-uitvoering. De Clio TCe 90 Zen kost € 19.590 en voor de gelijk gemotoriseerde Intens ben je €21.590 kwijt. Liever de sportief aangeklede R.S. Line of de luxueus aangeklede Initiale Paris? Reken dan op bedragen van respectievelijk € 23.790 en € 25.090. Daarmee is de Clio TCe 90 GPF € 600 duurder geworden dan de versies met TCe 100. Met de 91 pk sterke benzinemotor sprint de Clio in 11,8 seconden naar de 100 km/h. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,2 l/100 km. De Clio met TCe 130 voldoet al aan de Euro 6D Full-norm en blijft daarmee onveranderd, al moet de prijs nog bekend worden gemaakt. Ook de Captur met TCe 90 GPF wordt over de gehele linie € 600 duurder dan de versies met TCe 100. Dat betekent dat de vanafprijs van de Captur TCe 90 GPF uitgevoerd als Life op € 22.090 komt te liggen.
Er is meer motorennieuws onder de zon. Zo wordt ook de TCe 100 BiFuel, de driecilinder die naast benzine ook lpg lust, voorzien van een partikelfilter en voldoet ook deze krachtbron aan de Euro 6D Full-emissienorm. Een prijs is er nog niet. Ook de Twingo ontkomt niet aan een op papier iets teruggeschroefde motor. Het na de Twizy kleinste model van Renault moet het voortaan zonder SCe 75 benzinemotor doen. De achterwielaangedreven Fransman krijgt er een 65 pk en 95 Nm sterke SCe 65 voor in de plaats. Deze turboloze 1.0 levert daarmee net zoveel koppel als de SCe 75 die hij vervangt. De Twingo wordt over de gehele linie € 900 duurder.