Renault Scénic eXtra Large
Als eerste in de midi-MPV klasse biedt Renault twee versies aan. Naast de gewone Scénic komt Renault met de verlengde Grand Scénic, met 18 cm meer lengte en twee extra zitplaatsen.
Volgens Renault hebben de meeste mensen voldoende aan een vijfzits-MPV. Voor de relatief kleine groep die een zevenzitter prefereert is de Grand Scénic bedoelt. Daarmee heeft Renault meteen een volwaardig alternatief voor de Opel Zafira in huis.
De extra binnenruimte werd verkregen door de wielbasis 5 cm te vergroten en door aan de overhang achter 18 cm toe te voegen. Daardoor kon in de 4,49 meter lange auto een derde zitrij geplaatst worden. Net als bij enkele concurrenten kunnen beide afzonderlijke zitplaatsen in de vloer weggeklapt worden.
De extra lengte levert natuurlijk ook een toename van de hoeveelheid bagageruimte op. In zevenzitsopstelling is er slechts 200 liter ruimte, maar bij vijfzits bezetting is dat al maximaal 605 liter. Door ook de tweede zitrij om te klappen kan de bagageruimte zelfs tot 1920 liter vergroot worden. De lengte van de laadvloer bedraagt dan 2,75 m.
De basiskrachtbronnen van de gewone Scénic, de 1,4-liter benzinemotor en de 1.5 dCi dieselmotor, zijn in de Grand Scénic niet leverbaar. Renault ziet zelf ook wel in dat die motoren onder de maat zijn voor de grotere en zwaardere zevenzitter. Aan de bovenzijde wordt het gamma uitgebreid met een 165 pk sterke 2-liter turbomotor (benzine). Daarnaast zijn er de al bekende 1.6 (115 pk) en 2.0 (136 pk) benzinemotoren. Het dieselaanbod bestaat uit een tweetal 1.9 dCi's met 100 en 120 pk.
Op de IAA maakte Renault nog een ander nieuwtje bekend. De Scénic is de