Renault Espace vernieuwd!

Renault Espace vernieuwd!
De Renault Espace is vernieuwd! Kleine detailwijzigingen en een nieuwe dieselmotor vormen het belangrijkste nieuws.

Met verbazing hoorden we de Franse taxichauffeur aan, die met opengedraaid raampje - en tegelijk telefonerend - riep: "Dat is de nieuwe Espace! Met nieuwe 2,2-litermotor!" Ja, verdraaid, hij had gelijk, maar hoe zag hij dat nou weer?
Want dit is inderdaad de 'nieuwe' Espace. Wat er nieuw aan is, dat is met het blote oog eigenlijk niet te zien. 't Enige dat anders is, dat zijn de koplampen van 'helder' glas. Dat was nodig, omdat de duurdere versies Xenon-lampen hebben. Verder is er aan de buitenkant niets te zien. Oke, de wieldoppen en de lichtmetalen velgen hebben ook een nieuw ontwerp. Aan de binnenkant wat kleine dingetjes: de bekleding kreeg nieuwe kleuren en stoffen en behoort een automatische airconditioning - eindelijk - tot de mogelijkheden.
Op technisch gebied is er veel belangrijker nieuws. De Espace is namelijk de eerste Renault waar de nieuwe 2,2-liter dieselmotor met directe common rail-inspuiting in te vinden is. Hij heeft een vier kleppen per cilinder en een variabele turbo. Die laatste heeft een zuiger die de grootte van de aanzuigopening varieert. Bij lage toeren en weinig gas geven is het gedeelte van ribben dat met de uitlaatgasstroom in aanraking komt klein, bij meer gasgeven gaat de zuiger opzij en is er een groter raakvlak voor meer hulp. Deze nieuwe motor heeft een vermogen van 130 pk bij 4250 tpm. Het koppel van 290 Nm bij 1750 liegt er niet om.
Gek genoeg voldoet de 2,2 niet helemaal aan onze verwachtingen als we er een stukje mee gaan sturen. Vooral bij lage toeren lijkt het echt aan trekkracht te ontbreken. Wil je dat de Espace gaat presteren, dan zul je echt toeren moeten maken. Even in vijf een auto inhalen op de snelweg is er niet bij. Je moet terug naar vier. Dat is vreemd, want de meeste vergelijkbare diesels leveren juist bij die lage toeren imposante prestaties. Hij is trouwens wel mooi stil.
Renault stopt met de eenvoudige, nietszeggende aanduidingen om het uitrustingsniveau aan te geven. Geen RXE, RXT of RTE meer. Nee, vanaf nu is de basis de Authentique, gevolgd door de Expression, de Privilege en de top wordt gevormd door de Initiale. Binnenkort zullen bij Renault op alle modellen de letters vervangen gaan worden door zulke namen.
De vernieuwde Espace staat vanaf september in de showroom en prijzen zijn op dit moment nog niet vastgesteld. (DH)

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.