Renault Ellypse concept car

Renault Ellypse

Renault tovert het ene model na de andere uit zijn hoge hoed. Ditmaal is het de Ellypse concept car, een minivan-achtig dat in Parijs zal worden onthuld.

De Renault Ellypse is ontworpen als een milieuvriendelijke auto. Hij heeft componenten die gemakkelijk te verwisselen zijn en die aan het einde van de levenscyclus van de auto goed gerecycled kunnen worden. Onder de korte en bolle motorkap staat een nieuwe milieuvriendelijke krachtbron. Het is een 1,2-liter dCi 16V common-rail turbodiesel die een vermogen levert van 100 pk en een maximum koppel heeft van 200 Nm. Hij heeft vooral ook een lage CO2-emissie. Een schatting van de prestaties van een dergelijke, 980 kg lichte auto, geeft Renault (nog) niet. De Ellypse heeft een l/b/h van 3,93/1,72/1,52 m. Zijn wielbasis meet 2,61 m, hij weegt 980 kg en hij staat op 19-inch wielen.

De Ellypse heeft een panoramische voorruit, een bijzonder gevormde grille, aparte koplampen en een gebogen achterruit. Eigenlijk zijn alle buitenvormen rond, terwijl lampen en grille en niet te vergeten het Renault-embleem voor de hoekige details zorgen.
Aan de linkerkant heeft de concept car traditionele portieren, rechts kunnen de deuren op twee manier worden geopend. Ondanks het ontbreken van een B-stijl, kan je de achterdeur gewoon opdraaien zoals we gewend zijn. Maar hij kan ook aan de achterkant scharnieren, zodat, als het voorste portier open is er een grote instapruimte ontstaat. Alle portieren zijn van gerecycled aluminium en kunnen zelf ook weer worden hergebruikt. De motorkap, schermen en de achterkant zijn van polypropyleen en hebben een andere kleur dan de aluminium onderdelen.

Het interieur is simpel en vooral licht. Dat komt met name door het grote transparante dak. Het dashboard is gestroomlijnd met twee centrale displays. Het ene geeft informatie die te maken heeft met het rijden; het andere is vooral van nut voor de passagiers en kan gemakkelijk worden opgeklapt.

Op een multifunctioneel centraal controlepaneel, dat in de bodem van het dashboard is gebouwd en ook kan worden verborgen, kunnen airco, radio, GPS navigatie, verkeersinformatie, een persoonlijk adresboek, onderhoudsboekje en logboek en specifieke service-informatie worden bediend. Renault heeft de Ellypse ook voorzien van het Touch Design concept dat eerder op de Talisman concept car werd geïnroduceerd. De dunne stoelen zijn typisch voor een concept car en scheppen een heel ruimtelijk interieur. Ze kunnen plat op de vloer worden gelegd.

Nog niet ingevoerd, maar wel iets dat we in de toekomst zeker zullen gaan zien, is het 42-Volts elektrisch systeem. Dat is nodig omdat er steeds meer elektronica in de auto's komt en heeft als gunstige bijkomstigheid dat bij voorbeeld de startmotor kleiner geconstrueerd kan worden. Er is zelfs al sprake van de invoering van 42-Volt bij Formule 1-wagens. Dat zou dan betekenen dat kleppen elektrisch kunnen worden bediend en maakt de oude vertrouwde nokkenassen overbodig. Dan is dus iedere cilinder ook via het motormanagement individueel te regelen en te optimaliseren voor elk toerental!

Misschien is Renault straks zelfs wel de eerste, net zoals ze de eerste waren met kleppen, waarbij de klepveren door perslucht werden vervangen.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.