Rai Vereniging: '30 km/h in alle binnensteden'
Amsterdams voorbeeld?
In Amsterdam is in een groot deel van de stad nu 30 km/h de maximumsnelheid. Volgens de Rai Vereniging een goed voorbeeld dat alle steden zouden moet volgen.
Amsterdam heeft zijn eerste weekend achter de rug, met 30 km/h als maximumsnelheid in het grootste deel van de stad. Of het beoogde effect, verbeterde verkeersveiligheid, werkelijk wordt bereikt, moet op langere termijn blijken. Volgens Frits van Bruggen, voorzitter van de Rai Vereniging, is het Amsterdamse voorbeeld in elk geval eentje om te volgen in alle binnensteden. In gesprek met het AD legt de voormalig ANWB-topman uit: "Er moet dringend wat veranderen om onze steden leefbaar en veilig te houden. Rai Vereniging pleit ervoor om de snelheidslimiet in stedelijk gebied naar 30 km/h te verlagen, wanneer er geen gescheiden rijbanen zijn. Zo worden snelheidsverschillen kleiner met minder (ernstige) ongevallen tot gevolg."
Van Bruggen beargumenteert dat steden steeds drukker worden en op diverse plekken simpelweg niet ingericht zijn voor al dat verkeer op snelheden tot 50 km/h. "Onze steden en dorpen zijn ooit gebouwd om te voet, te paard of met de boot te doorkruisen. We leven inmiddels met 18 miljoen mensen op dit kleine stukje land, waarvan de helft in de stad. Samen bezitten we meer dan 9 miljoen auto's, ruim 23 miljoen fietsen, waarvan er al 4 miljoen elektrisch zijn. Er komen verder meer en meer andere elektrische vervoermiddelen bij.” Als het aan de branche ligt, wordt 30 km/h bovendien een landelijk uniforme regel in binnensteden, om verwarring te voorkomen. Van Bruggen: "Nu zijn de regels in elke gemeente anders, wat voor chaos en onduidelijkheid zorgt bij weggebruikers. Het is wel zo duidelijk als 30 km/h overal binnen de bebouwde geldt als er geen gescheiden rijbanen zijn."
Wegen anders inrichten
Of mensen werkelijk langzamer gaan rijden en of een lagere maximumsnelheid effect heeft, hangt volgens diverse experts inderdaad samen met het wel of niet gescheiden zijn van de rijbanen. Afgelopen week stelde een expert van architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco dat veel wegen in Amsterdam 'uitnodigen om harder te rijden'. Hij verwacht niet dat veel mensen zich eraan zullen houden en adviseert de wegen aan te passen.
Het nationaal wetenschappelijk onderzoeksbureau voor verkeersveiligheid SWOV kwam met een vergelijkbare analyse: "De snelheidslimiet verlagen en nieuwe borden ophangen is niet het enige. Wegen moeten ook anders worden ingericht, anders snappen mensen niet dat ze anders moeten rijden. En handhaving is belangrijk", zo citeert het ANP. "De politie is overbelast en onderbezet, dan schiet handhaving erbij in. Dat zal het succes van zo'n maatregel beïnvloeden. De gemeente moet wegen aanpakken, anders gaan de snelheden niet omlaag."