PSA ziet Europese verkopen kelderen, elders groei
Peugeot wist in 2012 wereldwijd 1,7 miljoen auto's te verkopen. Dat is 19,6 procent minder dan in 2011. Het merk haast zich echter om uit te leggen dat 75 procent van die daling wordt veroorzaakt door aangescherpte sancties tegen het voor Peugeot zo belangrijke Iran, dat jaarlijks goed is voor 313.000 Peugeots.
De Europese verkopen van Peugeot daalden echter ook. Om precies te zijn met 13 procent naar 797.000 exemplaren. Het merk geeft toe dat de introductie van de belangrijke 208 en 508 maar gedeeltelijk de flink dalende verkoop van auto's als de 308 kon compenseren. Peugeots Europese marktaandeel daalde van 7,1 naar 6,8 procent, maar desondanks is het Franse merk nog steeds de nummer vier van Europa.
Gelukkig voor Peugeot is het merk ook nog op andere continenten actief. In China stegen de verkopen bijvoorbeeld met 24,4 procent naar 216.000 exemplaren. Het is echter Algerije waar Peugeot verhoudingsgewijs de grootste slag sloeg: daar stegen de verkopen met 95 procent naar 65.000 nieuwe auto's.
Citroën
Concerngenoot Citroën wist wereldwijd 1.265.000 auto's te verkopen. Dat betekende een daling van 11,9 procent ten opzichte van 2011. Dat kwam vooral door de Europese verkoopdaling van 13,4 procent. Citroën wijt dit aan het instorten van de Zuid-Europese autoverkoop, traditioneel een belangrijke regio voor het Franse merk.
China was goed voor de helft van de verkopen buiten Europa en 18 procent van de totale verkopen van Citroën. Ook in Rusland deed Citroën goede zaken: hier zette het merk een stijging van 18,9 procent neer, waar de gehele markt met 'maar' 10,1 procent groeide.
Op de vier belangrijkste markten van Latijns-Amerika, ook een belangrijke groeiregio, daalden de verkopen van de personen- en bedrijfsauto's van Citroën echter gecombineerd met 13,4 procent.