'Proton keert terug naar Europa'

Maar ook linksgestuurd?

Proton Saga
Proton SagaProton PersonaProton PersonaProton PersonaProton X50Proton X50

Proton staat aan de vooravond van een terugkeer naar Europa, zo meldt het Britse Autocar. Voorlopig lijkt het wel alleen de rechtsgestuurde markten op het oog te hebben, maar zeg nooit nooit.

Ken je Proton nog? Dat Maleisische automerk was jaren actief in ons deel van de wereld, alleen wel aan de overkant van het Kanaal. Omdat er in Maleisië in rechtsgestuurde auto's wordt gereden, was het Verenigd Koninkrijk een interessante markt voor Proton en zodoende ging het daar in 1989 de markt op. Zo'n tien jaar geleden trok Proton zich terug, maar nu is een terugkeer aanstaande. Autocar begrijpt van bronnen rond Proton-topman Li Chunrong dat het VK opnieuw een exportmarkt van Proton wordt.

Leuk en aardig, maar wat betekent dat voor ons? Dat is nog even de vraag. Proton zou wel van plan zijn om uit te breiden naar markten waar het eerder niet actief was, alleen vereist dat al snel ook de aanpassing van de auto's naar linksgestuurde markten. Het is nog niet helder of Proton dat van plan is. Om die reden richtte het zich eerder bijvoorbeeld ook op landen als Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika, waar de auto's ook het stuurwiel aan de rechterkant hebben zitten.

Proton X50

Mogelijk is het nu echter gemakkelijker om ook linksgestuurde auto's te gaan leveren, omdat diverse actuele Protons in wezen Chinese modellen van Geely met een Proton-badge zijn. Die bestaan dus ook al met het stuur links. Proton slijt momenteel bijvoorbeeld onder meer de Proton X50, in wezen een Geely Binyue. De Binyue heeft het stuur links zitten en dus moet het een koud kunstje zijn om die als linksgestuurde Proton X50 op de markt te brengen. Datzelfde zou mogelijk moeten zijn met de Proton X70 (Geely Boyue), de Proton X90 (Geely Haoyue) en de Proton S70 (Geely Emgrand). Het is alleen nog wel even de vraag hoe interessant die modellen voor de Europese markt zijn. Ze zijn alle drie enkel met brandstofmotoren verkrijgbaar, met hooguit mild-hybride techniek aan boord. Misschien dat het nog enige kans van slagen kan hebben als budgetmerk. Hier in Nederland zal de merknaam Proton echter niet meteen veel teweegbrengen.

Gerebadgede Mitsubishi's

Misschien kun je je Protons Britse activiteiten van weleer nog wel herinneren. Proton probeerde het daar lange tijd met gerebadgede Mitsubishi's. Zo was er bijvoorbeeld de tot Proton Saga (eerste foto bovenaan) omgetoverde Mitsubishi Lancer, die later nog als Iswara door het leven ging. Op den duur kwam de Proton Wira (Persona) erbij, op basis van de begin jaren 90 gepresenteerde Lancer. Dat zou Protons meest geëxporteerde auto worden, omdat die wél ook linksgestuurd beschikbaar was. Een opvallende uitzondering tussen de Mitsubishi's onder de rebadge-Protons was de tot Proton Tiara omgetoverde Citroën AX.

Proton Persona

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.