AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
PRIMEUR! Land Rover Discovery 3
De nieuwe Land Rover Discovery is één van de wereldprimeurs op de New York Motor Show die komende week gehouden wordt. De auto wordt eind dit jaar in Nederland verwacht.
De nieuwe Land Rover Discovery 3 is één van de wereldprimeurs op de New York Motor Show die komende week gehouden wordt. De auto wordt eind dit jaar in Nederland verwacht.
Met de nieuwe Discovery wil Land Rover nieuwe maatstaven in het midden-SUV-segment zetten door toepassing van enkele nieuwe technologiën. Met het door Land Rover gepatenteerde Terrain Reponse systeem kan de bestuurder met een draaischakelaar uit vijf terreinstanden kiezen. Diverse karakteristieken zoals motorrespons, rijhoogte, afdalingsremregeling (HDC), tractiecontrole (ETC) en transmissieinstellingen worden dan aangepast om maximale tractie te bieden in het geselecteerde terrein. Er is keuze uit vijf standen: een algemeen on-road programma – een programma voor slipgevoelige omstandigheden zoals sneeuw, bladeren, gras en grint - plus drie speciale off-road-instellingen voor modder/sporen, zand of rotsen (kruip).
Een andere innovatie is Integrated Body-frame (geïntegreerde carrosserie-chassis-structuur); een nieuw platform-ontwerp dat volgens Land Rover een hoge torsiestijdheid voor optimaal on-road gebruik combineert met de eigenschappen die van een auto in het terrein verwacht worden.. De nieuwe Discovery 3 beschikt ook over adaptieve bochtverlichting, met koplampen die meedraaien met de stuuruitslag.
De nieuwe Discovery wordt verkrijgbaar met twee verschillende krachtbronnen. De 2,7-liter common rail turbodiesel is nieuw bij Land Rover maar is ook al aangekondigd voor de nieuwe Peugeot 407 en Jaguar S-type. De gezamenlijk door PSA en Ford ontwikkelde motor levert in de Discovery een maximum vermogen van 190 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 440 Nm bij 1900 tpm. De turbodiesel wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en met een zestraps automatische transmissie met 'intelligent shift' als optie.
De 'top-of-the-range' motor is een speciaal ontwikkelde 4,4-liter variant van Jaguar's V8 benzinemotor. Modificaties voor het gebruik in een Land Rover omvatten onder meer de grotere cilinderinhoud (van 4,2 naar 4,4-liter), meer koppel bij lage toeren, betere stof- en waterdichtheid, en aangepaste luchtinlaat in verband met de doorwaadhoogte van de nieuwe Discovery 3. In de nieuwe Discovery 3 levert de 4.4 V8 een maximum vermogen van 300 pk bij 6000 tpm en een maximum koppel van 425 bij 4000 tpm. De V8 heeft standaard altijd een zestraps automatische transmissie met 'intelligent shift'.
Rondom staat de nieuwe Discovery op volledig onafhankelijke wielophanging. De duurdere versies hebben luchtvering, waarmee de wagenhoogte handmatig kan worden gewijzigd. Permanente vierwielaandrijving is op alle versies aanwezig.
Standaard beschikt de Discovery 3 over vijf zitplaatsen, een derde zitrij met nog eens twee zitplaatsen is optioneel verkrijgbaar. Het interieur moet veel meer ruimte bieden dan het huidige model. Volgens Land Rover hebben volwassenen zelfs op de derde zitrij nog voldoende bewegingsvrijheid.
Het ontwerp is typisch Land Rover met veel rechte horizontale en vertikale lijnen. Opvallende details zijn de sprong in het dak, de asymmetrische achterklep, en de luchtinlaat aan slechts één zijde van de carrosserie.
De Discovery 3 wordt aan het einde van dit jaar bij de dealers verwacht. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend. De importeur geeft aan dat de prijzen rond de € 60.000 komen te liggen.
Met de nieuwe Discovery wil Land Rover nieuwe maatstaven in het midden-SUV-segment zetten door toepassing van enkele nieuwe technologiën. Met het door Land Rover gepatenteerde Terrain Reponse systeem kan de bestuurder met een draaischakelaar uit vijf terreinstanden kiezen. Diverse karakteristieken zoals motorrespons, rijhoogte, afdalingsremregeling (HDC), tractiecontrole (ETC) en transmissieinstellingen worden dan aangepast om maximale tractie te bieden in het geselecteerde terrein. Er is keuze uit vijf standen: een algemeen on-road programma – een programma voor slipgevoelige omstandigheden zoals sneeuw, bladeren, gras en grint - plus drie speciale off-road-instellingen voor modder/sporen, zand of rotsen (kruip).
Een andere innovatie is Integrated Body-frame (geïntegreerde carrosserie-chassis-structuur); een nieuw platform-ontwerp dat volgens Land Rover een hoge torsiestijdheid voor optimaal on-road gebruik combineert met de eigenschappen die van een auto in het terrein verwacht worden.. De nieuwe Discovery 3 beschikt ook over adaptieve bochtverlichting, met koplampen die meedraaien met de stuuruitslag.
De nieuwe Discovery wordt verkrijgbaar met twee verschillende krachtbronnen. De 2,7-liter common rail turbodiesel is nieuw bij Land Rover maar is ook al aangekondigd voor de nieuwe Peugeot 407 en Jaguar S-type. De gezamenlijk door PSA en Ford ontwikkelde motor levert in de Discovery een maximum vermogen van 190 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 440 Nm bij 1900 tpm. De turbodiesel wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en met een zestraps automatische transmissie met 'intelligent shift' als optie.
De 'top-of-the-range' motor is een speciaal ontwikkelde 4,4-liter variant van Jaguar's V8 benzinemotor. Modificaties voor het gebruik in een Land Rover omvatten onder meer de grotere cilinderinhoud (van 4,2 naar 4,4-liter), meer koppel bij lage toeren, betere stof- en waterdichtheid, en aangepaste luchtinlaat in verband met de doorwaadhoogte van de nieuwe Discovery 3. In de nieuwe Discovery 3 levert de 4.4 V8 een maximum vermogen van 300 pk bij 6000 tpm en een maximum koppel van 425 bij 4000 tpm. De V8 heeft standaard altijd een zestraps automatische transmissie met 'intelligent shift'.
Rondom staat de nieuwe Discovery op volledig onafhankelijke wielophanging. De duurdere versies hebben luchtvering, waarmee de wagenhoogte handmatig kan worden gewijzigd. Permanente vierwielaandrijving is op alle versies aanwezig.
Standaard beschikt de Discovery 3 over vijf zitplaatsen, een derde zitrij met nog eens twee zitplaatsen is optioneel verkrijgbaar. Het interieur moet veel meer ruimte bieden dan het huidige model. Volgens Land Rover hebben volwassenen zelfs op de derde zitrij nog voldoende bewegingsvrijheid.
Het ontwerp is typisch Land Rover met veel rechte horizontale en vertikale lijnen. Opvallende details zijn de sprong in het dak, de asymmetrische achterklep, en de luchtinlaat aan slechts één zijde van de carrosserie.
De Discovery 3 wordt aan het einde van dit jaar bij de dealers verwacht. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend. De importeur geeft aan dat de prijzen rond de € 60.000 komen te liggen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Hij is er nog: Land Rover Discovery als Tempest en Gemini
Nieuws
Land Rover Discovery bestaat 35 jaar en dat wordt nauwelijks gevierd
Nieuws
Land Rover Discovery: benzinemotor eraf, dieselversie erbij
20 jaar terug
Land Rover Discovery 3 was echte SUV al zochten wij het vooral in terreinhoek
Nieuws