Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012) #10
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 14.466 km |
KM-stand laatst | 17.990 km |
3 maand na aankoop
- 17.000 km
3 maand geleden gekocht met 15K op de teller. Voor zijn klasse een ruime auto. Ik ben lang en dat is voor de panda geen probleem. Voor een passagier echter wel. Een kinderstoeltje achter is geen probleem, alleen beenruimte laat wat te wensen over. Dat is bij onze Kia Picanto toch wel ruimer.
Bagageruimte is voldoende: 2 boodschappen kratten krijg je naast elkaar in de koffer.
In eco mode rijdt de auto aardig. 50 in de 4 gaat stokkerig. 70 in de 5 ook. Dat is spijtig en iets minder comfortabel.
Zonder eco aan is het een kleine raket, vooral wanneer de turbo pakt.
Voordelen: iets hogere auto / rechte zit. Voldoende toeters en bellen. Vlotte auto. Leuk uiterlijk en tot in detail afgewerkt.
Nadelen: beenruimte passagiers. Verbruik: 1:14 is haalbaar als je heeel rustig rijdt. Ik mis was gadgets: snelheid regelaar interval ruitenwisser, snelheidsbegrenzer (niet de in te stellen pieptoon). Spiegel verwarming is wat slap. Beetje last van onderstuur. Door 2 cilinders kan ontwasemen wat lang duren. Ontdooien echter geen probleem.
Continu aandachtspunt is het blijven verversen van de olie.
Binnenkort radio bediening stuur laten repareren: is defect.
Start-stop schakelt niet in.
Update feb 2019
- 17.990 km
Gezien de reacties op mijn voorgaande review een kleine update, met daarin hopelijk ook antwoord op de gestelde vragen:
Ik ben 1m97 en heb relatief lange benen. Ik pas voor mijn gevoel goed in de Panda. Natuurlijk merk ik dit wel met lange ritten, maar dat heb ik met de meest auto's.
Nog steeds erg tevreden met de Fiat. Verbruik ligt inderdaad nog steeds hoger dan verwacht en 1:22 zoals wordt aangegeven is, bij korte stukken en niet constant één snelheid reiden gewoon onmogelijk. Sterker nog: 30km op een 100km weg aan één stuk levert een gemiddeld verbruik over dat stuk op van 1:18 max.
Wat ik wel enorm irritant vind is dat de koppelingspedaal vlak langs een blok in de bodem zit. Dit koppelt gewoon niet fijn als je grote voeten hebt. Het went natuurlijk wel, maar logisch is anders. Ik kan mij niet voorstellen dat een strakke Italiaan met puntige lakschoenen hier handig in rijdt.
Tot nu toe niet veel slechts over de auto. Ik blijf erbij dat hij bij 60 prettiger rijdt dan bij 50 en bij 80 prettiger dan bij 70, wat mij ergens ook weer stoort.
Fiat geeft geen concreet gehoor op het olieverversbeleid. Dealer houdt zich aan het boekje. Overige garages (niet-Fiat) en zelfs revisiebedrijven adviseren anders. Dus dat is wel verbazend.
Intussen bij de garage geweest voor start-stop. Men gaf aan dat er enorm veel factoren zijn waardoor deze het wel of niet doet. Ze kregen hem niet aan de gang. Als volgt rijdt ik bij de garage weg, en SS systeem functioneert. Ik pak de Panda de dag erna: SS systeem werkt niet meer. Dus mogelijk inderdaad een accu die bij doormeten wel correct is, maar volgens de SS systeem niet.
Met het koude weer is wel opgevallen dat het blokje bij starten moeite heeft om rond te komen. De eerste km's merk ik dit ook goed in het vermogen. Dealer schrijft 5W40 voor. Dit is ook door de garage erin gedaan. Maar binnenkort toch maar 5W30 erin doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.