Fiat Panda 1.2 69 PopStar (2017)

autoreview

Fiat Panda
Fiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat Panda

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 69 PopStar
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf11.250 km
KM-stand laatst36.500 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 11.750 km

Gezien onze leeftijd al aardig wat auto ervaring, vanaf 2003 t/m 2008 nieuwe Panda's gereden, model 169, daarna een Doblo en twee Punto diesels en nu weer terug naar de Panda, model 312. Simpel, de gezinssamenstelling laat het weer toe en we hebben altijd met veel plezier in de Panda gereden. Ook nu bevallen de eerste kilometers prima, een iets ruimere auto in vergelijking met het vorige model, een snel startende 1.2 motor, airco en het uconnect systeem maken het tot de auto, die past bij ons gebruik. Ooit wel eens proefgereden in de Twinair, gevoelsmatig past de 1.2 viercilinder beter. Als je dan de keuze hebt gemaakt, de Punto in te ruilen voor een Panda, struin je een periode internet af om te onderzoeken wat er zoal te koop is. Uiteindelijk zijn we bij Fiat Van Mossel in Tilburg terecht gekomen, waar deze in nieuwstaat verkerende Panda te koop stond. We hadden al telefonisch en mailcontact gehad over de inruilprijs, die achteraf nog iets positiever onzerzijds uitviel. Dit had te maken met de open en eerlijke communicatie van Martijn, de verkoper. Geen getrek en geduw over de euro's, zeggen waar het op staat en vooral ons als klant serieus nemen. Geen geheimzinnig gedoe. Na dit prettig persoonlijk contact hebben we besloten de Punto in te ruilen en de Panda te kopen en zijn we nu een week verder. Een review over deze Panda ga ik zeker bijhouden, en deze start bij het fijne contact met de verkoopafdeling van Van Mossel in Tilburg.

Eerste echte tankbeurt

  • 11.900 km

Vandaag voor het eerst getankt met 494 km op de B modus. Systeem gaf 1 op 18,4 aan en het werkelijk getankt gebruik was 1 op 17,05. Uit het verleden met onze nieuwe Pandas weet ik dat het verbruik nog positief beïnvloed wordt als het motortje de 20.000 gepasseerd is. Dus ja, tevreden met dit verbruik. Ik zal de verbruiksmonitor regelmatig aanvullen.

Ruim 2300 km verder,

  • 13.530 km

2300 km en een maand, kort om deze review aan te vullen. Wat valt er dan te melden: ten eerste Panda is binnen ontzettend snel op temperatuur, verwarming werkt perfect. Motortje loopt in deellast iets schokkerig, schijnt met zuinige afstelling te maken te hebben. Voelbaar maar niet irritant. Bij optrekken in de 1e versnelling geef je makkelijk te veel gas, een goed samenspel tussen gas en koppeling moet nog effe gevonden worden. Bij te weinig gas duikt het toerental in. Ook een kwestie van wennen. Verder hebben we overwegend auto/snelweg gereden en daar kan de Panda goed in mee. Onze rijstijl 110/120 km/h maakt het motortje rond de 3000 toeren en is amper hoorbaar in de auto. Start/stop werkt goed, alhoewel ik dit, zeker als het kouder is, niet toepas door de koppeling ingetrapt te houden.
Uconnect, koppeling met telefoon werkt perfect. Ook de kwaliteit van bellen met bluetooth verbinding is oké, beter als in de Punto hiervoor.
Nog steeds tevreden over de aankoop, natuurlijk het is basis autorijden met wat luxe, maar voor ons ruim voldoende.

Update 20-04-2019

  • 21.835 km

Door familie-omstandigeheden toch meer gereden dan verwacht. De eerste 4 maanden zo'n 10.000 kilometer. We beginnen al aardig aan ons pandaatje te wennen, merken dat het motortje het lekkerst loopt tussen de 3000 en 3500 toeren, zo tussen 110 en 130 km/h. Dit is op de teller, op de navigatie is dit tussen de 100 en 120 km/h. Je merkt dat de motor beter is ingelopen, het verbruik is, mede ook door de stijgende buitentemperaturen, zo'n gemiddeld 1 op 19. Voor ons een nette waarde. Wel aangeven dat hier veel snelwegkilometers bij zitten. Net als bij de vorige Panda's merkte ik dat mijn rechterknie last had van de middenconsole. Automatisch steun je hiertegen en door de harde plastic rand gaat dit snel irriteren. Dit is, voor mij, makkelijk op te lossen door mijn voet rechter op het gaspedaal te plaatsen. De stoelen zijn voor mij, met een lengte van 1,80 meter, aan de kleine en korte kant. Langere afstanden, meer dan 250 kilometer, vragen wel dat je halverwege je bestemming een keer een stop maakt om je ledematen te strekken. Voor de rest een probleemloos autootje, starten en rijden. Zowel verwarming als airco zijn prima op hun taak berekend. Nog steeds voor ons de ideale automix, klein, maar groot genoeg voor ons doel, betrouwbaar en zuinig. Als je het beperkte comfort op de koop toeneemt, kan je, zoals in onze situatie, er een fijne auto aan hebben.

Een klein jaartje verder

  • 30.000 km

Weer eens tijd voor een update. Het Pandaatje blijft doen waar hij voor gemaakt is, rijden. Eigenlijk geen bijzonderheden tot nu toe. Wat ik wel doe is sinds de invoering van E10 is super 98 tanken. Het lijkt dat de Panda er iets zuiniger op rijdt. Normaal, afgelezen op het scherm, was 5,1 liter op de 100. Nu na ong. 1000 km is dit 4,7 lier op de 100. We hebben geen andere rijstijl, dus zou zomaar kunnen dat 98 ron iets zuiniger rijdt. Ik snap dat het niet nodig is, doch voor de 3 oldtimers die ik heb wordt 10% ethanol wat veel van het goede, en nu rijdt ik 10 kilometer extra om in Belgie te tanken. Scheelt toch 30 cent per liter, dus de moeite waard om enkele reservekruikjes te vullen en de oldtimers en het Pandaatje te voorzien van 98 ron. Gezien we veel autoweg rijden, heb ik de 15000 beurt (oliewissel) overgeslagen, gezien we nu op een jaarkilometrage van ongeveer 20000 uitkomen, dus een maal per jaar een grote beurt. Ben benieuwd wat deze kost en overweeg nog de Fiat dealer of een Bovag bedrijf. Praktisch ligt het Bovagbedrijf ,,om de hoek" en voor een dealer is het toch een stuk verder rijden. Nog even terug naar het Pandaatje vwb de sterren: deze verander ik niet, comfort, bedrijfskosten en prestaties blijft 4 sterren, betrouwbaarheid 5 sterren. Zoals ik al aangaf, het Pandaatje doet wat hij moet doen, starten en rijden en nog geen bijzonderheden meegemaakt. Op naar de volgende review.

Eerder dan verwacht

  • 36.500 km

Vandaag, 6-12-2019, onze Panda ingeruild voor een nieuwe volkswagen T cross. De relatief korte duur een probleemloze auto aan gehad. Behoudens een beurt bij 32000 kilometer geen kosten. Ik zal binnenkort een review starten over de T cross.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.