Porsche 911 GT3 is officieel

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3
Extremisten kijken er al lang naar uit, de nieuwe Porsche 911 GT3. Dit is 'm en met 475 pk zit hij in de pk-regionen waarin nog niet zo lang geleden alleen de 911 Turbo actief was. Het doek is eraf, morgen staat hij op de Salon van Genève.

Voor het eerst heeft een Porsche 911 GT3 directe inspuiting. De 3,8-liter boxermotor, die in de basis uit de Carrera S komt, is behoorlijk aangepast. De cilinderkoppen zijn nieuw, de krukas en kleppen vind je evenmin in andere 911-motoren en de titanium zuigerstangen en gesmede zuigers zijn al net zo uniek. Lichte materialen zorgen voor hoge toerentallen, het blok kan 9.000 toeren aan. Is niet nodig, want bij 8.250 toeren komt de zescilinder tot zijn maximale 475 pk maar ongetwijfeld klinkt hij dan wel erg lekker.

Dan de versnellingsbak. De puristen moesten altijd zelf schakelen in de GT3's die de nieuwe voorgingen, nu zit er toch een PDK in. Een versnellingsbak met dubbele koppeling dus maar natuurlijk kun je die zelf bedienen met flippers bij het stuur of door tegen de pook te duwen of door eraan te trekken. Net als in de racerij levert de eerste beweging een versnelling lager op, trek je aan de pook dan schakel je op. De bak kent ook een standje adaptief, en dan schakelt hij zelf. Ook de gangwissel kun je beïnvloeden, via Sport en Race Track. Dus de PDK is wel degelijk aangepast voor de GT3.

Actieve achterwielbesturing

Actieve achterwielbesturing is eveneens een noviteit voor de Porsche 911 GT3. Het werkt hetzelfde als bij Renault en BMW. Bij lagere snelheden sturen de achterwielen licht tegen, bij hogere snelheden doen ze juist mee met de richting die de voorwielen op wijzen.

Verder zit bij de achteras - uiteraard is de GT3 een achterwielaandrijver - een elektronisch differentieel, de motorsteunen zijn zachter of harder al naar gelang de omstandigheden en de bestuurder kan zelf de hoogte, de sporing en het camber van het onderstel regelen. Een GT3 heeft een 44 mm bredere achteras dan een gewone 911.

Natuurlijk heb je de foto's al lang bekeken; het uiterlijk van de GT3 is weer behoorlijk woest. Die achtervleugel lijkt zo uit een Fast & Furious-film te komen en ook voorop zit het nodige vleugelwerk. Verder staat-ie op 20 inch wielen en om het gewicht te drukken, zijn de motorkap, de kofferklep, het dak, de spoilers en de portieren van aluminium. Het levert een 13 procent lichtere GT3 op, de vorige woog 1.370 kilo, de nieuwe 1.212 kilo.

Dus reken maar dat hij snel is. Van 0 naar 100 km/h sprinten duurt maar 3,5 tellen, van 0 naar 200 kan in minder dan 12 seconden en een rondje Nordschleife kan in minder dan 7 minuten en 30 seconden, claimt Porsche.

Als je nu 195.300 euro overmaakt kun je in augustus 2013 991 GT3 rijden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.