Porsche 911 GT2 valt de 'Ring aan

Porsche 911 GT2 Spyshots
Porsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 SpyshotsPorsche 911 GT2 Spyshots
Hoe lager het getal achter de toevoeging GT, hoe extremer de Porsche. Onlangs is de 911 GT3 gepresenteerd, en de Duitse ingenieurs voegen daar maar al te graag een GT2-versie aan toe.

Je kunt de hagelnieuwe Porsche 911 GT3 nog niet eens bestellen, maar dat kan de Porsche ingenieurs weinig schelen. Een beangstigend extreme 911 ontwikkel je natuurlijk niet op een blauwe maandag, vandaar dat er nu al uitgebreid wordt getest met de volgende GT2-versie.

Onze spionagefotograaf liep dit zwarte monster op de Nürburgring tegen het lijf. Op het eerste gezicht lijkt het brute apparaat op de GT3, maar wie goed kijkt ziet toch wat opvallende zaken die de ware identiteit van de razende Duitser verraden. We zien behoorlijk uitgeklopte wielkasten en luchtinlaten voor de achterwielen die de geblazen 3,8-liter zescilinder boxer achterin van zuurstof en koeling moeten voorzien. Het lijkt erop dat de wielkasten grotere wielen huisvesten en achterop prijkt een nóg hogere taartschep. Met deze achterwielaangedreven crème de la crème uit Duitsland is elke kilo extra downforce meer dan welkom. Er willen nogal eens wat exemplaren van het asfalt schuiven, de auto heeft niet voor niets de beangstigende benaming Widowmaker meegekregen.

Zoals vanouds leunt de GT2 op de krachtbron van de 911 Turbo. De GT2 onderscheidt zich van z'n 'burgerlijke broertje' door het ontbreken van vierwielaandrijving. Bovendien perst de GT2 over het algemeen tientallen pk's meer z'n krachtbron. De vorige GT2 bracht 530 pk naar het strijdveld, kijk niet verbaasd op als z'n opvolger er zo'n 550 tot 560 pk weet uit te persen. Het is nog maar de vraag of een handgeschakelde zesbak het tripje van het magazijn naar de assemblagelijn zal mogen maken. In de GT3 maakte de handbak plaats voor een zeventraps PDK-bak met dubbele koppeling, iets waar de GT-adepten niet al te content mee waren. We verwachten het debuut van de GT2 ergens in de tweede helft van volgend jaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.