Polestar 5: bijna 900 pk sterk
Niet kinderachtig
Polestar geeft de eerste informatie vrij over de aandrijflijn van de 5. De Polestar 5 wordt het vlaggenschip van het zustermerk van Volvo en dus stond al vast dat de elektrische GT geen kinderachtige aandrijflijn zou krijgen. Nu weten we ook hoe sterk de eerste lage elektrische Polestar wordt.
In 2024 brengt Polestar zijn laatste van een drietal reeks aangekondigde modellen op de markt: de Polestar 5. Die wordt voorafgegaan door de 3 en de 4, achtereenvolgens een grote luxueuze en een kleinere sportieve elektrische SUV. Polestar bewaart het lekkerste voor het laatst, zo blijkt. De Polestar 5 krijgt namelijk een wel heel interessante aandrijflijn.
De Polestar 5 - die momenteel in ingepakte vorm te zien is tijdens het Goodwood Festival of Speed - krijgt namelijk een 884 pk en 900 Nm sterke aandrijflijn met twee elektromotoren. Om dat in perspectief te plaatsen: de krachtigste Porsche Taycan - de Turbo S - schopt het tot een piekvermogen van 761 pk. Dankzij 800V-boordpanning moet de Polestar 5 ook nog eens in relatief korte tijd vol te jagen zijn met stroom, al is de omvang van het accupakket nog onbekend.
Voor de 5 ontwikkelt Polestar een volledig eigen basis. Het design van de productieversie van de in 2020 getoonde Precept Concept kent weinig geheimen meer. Polestar heeft de auto zelf al eens laten zien en AutoWeek dook al eens de patenttekeningen van de elektrische GT op. Daarmee konden we de auto vanuit alle hoeken laten zien. Op naar 2024.