'Plug-inhybrides in praktijk 80% onzuiniger'

Opel Ampera
Uit onderzoek van leasemaatschappij Arval blijkt dat plug-inhybrides in de praktijk enorm veel onzuiniger blijken dan de fabriek opgeeft.

Het onderzoek van Arval werd uitgevoerd in opdracht van de NOS. Ruim 60 Opels Ampera, Chevrolets Volt en Toyota's Prius Plug-in werden hierbij onder de loep genomen. De uitkomst van het onderzoek: het praktijkverbruik blijkt 80 procent hoger te liggen dan de fabrieksopgave. Het lukt slechts twee van de zestien Prius Plug-in-bestuurders om de fabrieksopgave van 2,2 l/100 km te halen, bij de Volt en de Ampera haalt een derde van de eigenaren de beloofde getallen (1,6 l/100 km).

"Daar ben ik wel van geschrokken. Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius Plug-inhybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten", aldus directeur Dick Bakker van Arval. "Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius Plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

De 'slechtste' Ampera-rijder haalde gemiddeld 7,8 l/100 km (1:12,8), de beste 1:250. Volgens leasemaatschappij Arval kosten de onderzochte auto's 73 euro per maand meer dan begroot. "Omdat het een nieuwe ontwikkeling is en we dus nog niet echt weten hoe mensen deze auto's gebruiken", zegt directeur Bakker. "Ik denk dat werkgevers het ook willen weten, want zij betalen de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit. Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten."

In de AutoWeek Verbruiksmonitor staan nu vier Opel Ampera's die gemiddeld een verbruik halen van 2,86 l/100km (1 op 35).

Lezersreacties (135)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.