Opel Ampera (2012) #23

autoreview

Opel Ampera (2012)

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf22.798 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Briljante machine

  • 55.000 km

* Keuze voor de Ampera
Volgens het CBS reden automobilisten in 2012 gemiddeld 37km per dag. Dan is het toch raar dat we daarvoor vieze oude inefficiente dampuitbrakers inzetten?

Even serieus, ik werk als zelfstandige door de hele randstad. Een klus in Den Haag past net niet op 1 accu maar ter plekke opladen en je rijdt 75% elektrisch. Ik rij momenteel geen 50.000Km per jaar dus kom hier heel goed mee weg.

* Economie
Heb er in een jaar 30.000km op zitten en heb nog geen 500L benzine verstookt en 5000KwH elektriciteit. Bij elkaar EUR 1.500 en dat is een mooie EUR 0,06 per km, puur op brandstof. Onderhoud kost minder dan een diesel, je hebt minder draaiende delen zolang je voornamelijk elektrisch rijdt.

Met een volle accu en benzinetank kom ik een kleine 600Km ver. Tegen die tijd ben ik mijn bestemming voorbij tenzij ik op vakantie ga... Als het de vakantiereis betreft ben ik tegen die tijd al heel lang aan een pauze toe dus tanken is geen punt.

Tanken doe ik dus niet vaak en van 35L schrik je niet echt. Op benzine rijden gaat heel best en is aan te raden in de winter gezien de warmte van de motor wordt gebruikt voor verwarmen van het interieur. Op benzine zit ik meestal tegen de 1:20 aan wat ik best bijzonder vindt voor een auto van 1700Kg.

* Comfort
Ik ben het nog steeds niet gewend, je geeft vol gas bij een verkeerslicht, je hoort de banden naar grip zoeken, en verder hoor je niets! Geen blerende 7000rpm brandstofbraker, gewoon niets!

Op de snelweg met cruisecontrol is het echt heerlijk. Het verschil in geluid met een diesel is echt een heel fijne ervaring. Ik kom echt gewoon meer ontspannen aan op mijn bestemming.

De auto weegt omgeveer 1700Kg maar de vering en demping zijn erg aangenaam. Je kan er ook echt een goede bocht mee pakken al ga je wel in de onderstuur met al dat gewicht. Zolang je een beetje rustig instuurt kan je lol hebben.

Als je deze auto een links-rechts-links combinatie wil laten doen snap je wat het gewicht doet en hoeveel moeite het kost om dat de goede kant op te laten gaan. Niet echt eeen auto voor de slalom dus.

* Uitrusting
Je moet wel even wennen aan het dashboard maar ja, zo heeft elke auto iets en iedereen een mening over het ideaal. Het werkt en je navigatie wordt er niet uit gestolen.

Die navigatie is het enige minpunt van de auto dat ik 123 kan verzinnen. De kaarten zijn niet echt van vorige week en je kan alleen updaten per DVD die eens in de x jaar uit komt.

Gelukkig gebruik ik de navigatie eigenlijk alleen voor het inschatten van de reistijd, ergens naartoe rijden kan ik zelf nog. Het inschatten van de reistijd komt heel dicht bij de werkelijkheid.

* Kwaliteit
Na aflevering had ik wat problemen met het niet opengaan van de klep van de laadaansluiting. Dit is een bekend probleem met de Ampera en destijds netjes opgelost door FJ.

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een Amerikaanse auto zou rijden maar na het eerste jaar in deze auto met sticker - Proud product of the USA - moet ik zeggen dat het me alles meevalt op een rammeltje en kraakje na.

Ok, afgezien van de navigatie is de lak - zwart, niet metallic en dus zonder blanke laag - gewoon erg kwetsbaar. Ik denk serieus over een lakverzegeling behandeling zodat de lak zelf beschermd is.

* Algehele bevinding
Een vriend van me reed in een Prius toen ik deze auto kocht. Dat vond ik best een herrieschopper, al is een HUD natuurlijk wel een leuk speeltje. Nadat hij in de Ampera had gereden wilde hij zijn Prius inruilen... ik niet!

Dit is een fijne auto die hopelijk veel elektrisch gereden wordt. Ik ben bang dat veel mensen met een Hybride niet tot amper laden. Dat zijn de mensen die wel het voordeel van de lage bijtelling willen genieten zonder gedoe. Dezelfde mensen zetten de start/stop e.d. ook uit in hun "groene" X5.

Ik wil hier niet de milieumoraalridder uithangen maar ik denk dat we allemaal wat kunnen bijdragen aan het minder snel naar de dinges helpen van die ene wereldbol waarmee we het moeten doen.

1,5 jaar elektroplezier

  • 65.000 km

Toen ik deze Ampera kocht dacht ik vooral financieel een goede zet te hebben gedaan. Met 6 cent verbruikskosten per Km is dat overigens nog steeds waar.

Ik beschouw mezelf als autoliefhebber maar hoef toch echt niet in een benzine slurpende V8 te rijden, al klinkt het nog zo lekker in de ij-tunnel.

90% van de tijd ben ik gewoon bezig met minimale inspanning van A naar B te komen. Ik rij nu 20.000 Km per jaar en probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Benzineverbruik over 35.000 km: 1,5 L / 100 Km.

Elke kilometer die je elektrisch rijdt is genieten, je hoort banden en wind, verder niets. Geen trilling, geen (katalysator)stank, gewoon briljant.

Veel mensen zouden volledig elektrisch kunnen rijden, de meeste mensen zullen zeker uit de voeten kunnen met een plugin-hybride.

Als werkgevers en leasemaatschappijen nou ophouden met berijders te belonen met slecht gedrag dan komt het vast goed. Dus niet belonen met freebies en airmiles maar belonen met laag verbruik, maximaal elektrisch rijden etc.

En nou niet beginnen over de hoge aanschafprijs van hybrides, dat is achterhaald en daarnaast haal je die kosten terug met de lage onderhoudskosten.

Machtig mooi

  • 75.000 km

Met de Ampera door de bergen van Noord-Italie. Je rijdt een uur omhoog over mooie bergwegen, komt aan op je bestemming en denkt; jammer, straks moet ik benzine verstoken om thuis te komen.

Bergop kost elke km meer dan je verwacht, je (accu)bereik loopt rap terug. Het mooie van de wetten van de natuurkunde is dat ze behoorlijk rechtlijnig zijn. Bergaf laadt de accu op als een bezetene.

Je richt de auto op het dal en laat 'm naar beneden rollen en de rest gaat vanzelf. Van de bewuste rit hield ik 20km accubereik over, op een rit - door de bergen - van 70km.

In twee weken door de Dolomiten heb ik 10km benzine gereden. De weg heen en terug door Duitsland heen kostte iets meer benzine maar ook op snelheid is 5,5/100 geen punt.

Ondertussen is de 75000 gepasseerd. Verbruik in mijn 25000 is 1,5 L / 100 km (920L benzine). Grof gerekend rijd ik 2/3 tot 4/3 van mijn km's elektrisch.

Zouden we Wiebes of zijn opvolger zo ver kunnen krijgen dat plugins toch een voordelig bijtellingstarief houden als je dit soort gegevens inzichtelijk maakt?

Niet zonder uitdaging

  • 105.000 km

Half 2017 was de vijf jaar 0-bijteling helaas voorbij. Ik heb de auto privé overgenomen, 66% van mijn kilometers rijd ik elektrisch zonder er al te veel moeite voor te doen. Zo bekeken was er geen enkele reden om een andere auto te zoeken.

Ik kan bijna altijd thuis voor de deur opladen en in de buurt van mijn klanten is meestal een plek te vinden, het is heel zeldzaam dat ik een keer een hele rit op benzine moest rijden.

De zomervakantie van 2017 ging weer naar noord Italië. Houd een paar weken ervoor de hoogspanningsaccu er mee op. Je stapt 's ochtends in je auto welke 's nachts aan de lader heeft gehangen. Geen acculading, niets!

Dealer FJ in Naarden heeft een en ander heel netjes op tijd en binnen garantie opgelost. Er stond een accu in Engeland, per vliegtuig naar Duitsland en per busje naar Naarden. Net op tijd allemaal om de accu en paar keer leeg te rijden en met redelijk vertrouwen op vakantie te gaan.

In de Italiaanse bergen heerlijk 100% elektrisch rondgetoerd. Echt, deze auto komt helemaal tot z'n recht in de bergen.

Op de terugweg - ergens in Duitsland - had ik het idee dat er iets niet goed was, het was net alsof er iets aanliep. Ik rijd lange afstanden altijd met oordoppen maar toen ik ze uitdeed was het duidelijk; er is een bekend probleem met een lager van de transmissie. Dit is niet sterk genoeg wat resulteert in een bizar geluid veroorzaakt door een zichzelf steeds verder slopend kogellager.

Dus direct na de vakantie stond de Ampera weer bij FJ in Naarden waar de rekening voor de accu nog niet vergoed was door Opel.

Het lager is binnen garantie vervangen maar volgens garantie-protocol slechts de helft. Dus een maand later begon het lagergeluid weer. Hierop mocht het complete lager worden vervangen en intussen denk ik er eigenlijk niet meer aan, het vertrouwen in de auto is terug.

Bij elkaar toch best een paar maanden waarin ik me afvroeg wat er gebeurt als een/deze auto vijf jaar oud is en of ik er goed aan had gedaan om deze tot dusver probleemloze auto over te kopen.

Sinds de zomer geen enkel probleem gehad, zelf intussen 80.000Km in deze auto gereden met een gecombineerd gebruik van 1,8L/100Km. Ik heb er nog geen 1500L brandstof mee verstookt en afgezien van nieuwe banden amper kosten aan gehad. Onderhoud komt neer op remblokken en nieuwe olie, de brandstofmotor doet niet zo veel...

Toch nog eens een update

  • 155.000 km

NB. nieuwe review incl. historie van https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-ampera-5-deurs-hatchback-2011-heden-2012/, mijn helaas niet meer aan deze account gekoppelde review
---------------------------------------------------------------

Inmiddels rij ik al een paar jaar heel weinig kilometers per jaar maar met nog heel veel plezier in deze Ampera. 50.000km in bijna 5 jaar, ik mag mezelf met 10K per jaar bijna geen automobilist meer noemen maar wegdoen of vervangen is nu echt een desinvestering.

Sinds 2018 in elk jaar Europa door geweest en geen problemen gehad. Onderhoudskosten blijven voorbehouden op APK, af en toe een onderhoudsbeurt en de grootste kostenpost in 2022: vier nieuwe banden en dan meer door uitdrogen dan dat ze op waren (let wel, 80.000km)

Zeker als je kleinere afstanden rijdt is een plugin nog steeds een heel goede optie. De meeste ritten die ik rijd zijn met 12KwH goed te doen, daar heb ik geen 87KwH accu voor nodig. Op vakantie naar de bergen - met fiets op het dak - doet wel wat met het verbruik maar eenmaal in de bergen is en blijft elektrisch rijden fabuleus. Bergop accu leeg, bergaf accu vol.

Inmiddels heb ik in totaal 2500L benzine verstookt, over de laatste 50.000km in totaal 1000L wat niet overeenkomt met 1:50 want op benzine rijd ik nog steeds 1:20, ik rijd gewoon zo goed als altijd elektrisch. Lifetime inmiddels 2.5 wat niet meer veranderd met 10K per jaar

Zolang ik geen grotere afstanden ga rijden mag de Ampera blijven en misschien zelfs dan nog wel. Een vrije laadpaal vinden is niet zo makkelijk meer als in 2018 maar desnoods huur ik bij een opdracht gewoon weer een parkeergarage met stopcontact. Vouwfiets mee voor het laatste stukje. Verbruikskosten en onderhoudskosten zijn laag en afgezet tegen m'n jaarlijkse kilometers doet de wegenbelasting en verzekering bijna meer pijn dan onderhoud.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens