Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

'Plug-inhybride wordt vaak verkeerd gebruikt'

44
'Plug-inhybride wordt vaak verkeerd gebruikt'
  • Michiel Willebrands
  • Nieuws
4 juni 2013 om 09:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Leuk, zo'n plug-inhybride met lage bijtelling en een tankpas van de zaak maar als de bestuurder ervan z'n rijgedrag niet aanpast aan de mogelijkheden van de auto, schiet-ie z'n doel voorbij. Er is onderzoek gedaan naar hoe de eigenaar z'n oplaad- en rijgedrag kan verbeteren.

Auto's met een verbrandingsmotor én elektromotor waarvan het accupakket via een laadpaal kan worden opgeladen, de zogenaamde plug-inhybrides, worden door hun eigenaren vaak verkeerd gebruikt, zo blijkt uit onderzoek. CE Delft heeft in opdracht van de Nederlandse Opel- en Toyota-importeurs (met in hun gamma de Ampera en Prius Plug-in Hybrid) het oplaad- en rijgedrag van eigenaren van plug-ins en auto's met range extender (zoals de Fisker Karma) onder de loep genomen en hoe dit kan worden verbeterd. Dat kan op drie manieren: slimme financiële prikkels van werkgevers en overheid, het verder uitbreiden van de laadinfrastructuur en kennisoverdracht over rijgedrag.

Door het oplaad- en rijgedrag aan te passen, kan het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot worden teruggedrongen. De laadinfrastructuur kan volgens het onderzoek worden verbeterd door 'minimaal' thuis en op het werk een laadmogelijkheid te hebben. Leasemaatschappijen, importeurs en werkgevers kunnen er voor zorgen dat er altijd een oplaadpunt wordt meegeleverd. Sommige automerken doen dit al, het is de taak van gemeenten en overheid om de stagnerende uitrol van publieke laadpunten te versnellen, zo stelt CE Delft.

Financiële prikkels

Een andere belangrijke factor is het laadgedrag van de eigenaar, dat sterk afhankelijk blijkt te zijn van financiële prikkels. Wie een tankpas van de baas heeft en de brandstof dus niet zelf hoeft te betalen, is veel minder snel geneigd z'n auto regelmatig op te laden. CE Delft is van mening dat werkgevers regelingen kunnen opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met dit soort auto's of waarin zelfs alleen de kosten van elektriciteit worden vergoed. Ook de overheid kan hierin een rol spelen. Het rapport geeft als voorbeeld dat de hoogte van de bijtelling gekoppeld zou kunnen worden aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) mogen vergoeden van brandstofkosten.

Tot slot haalt CE Delft aan dat de bestuurder training kan krijgen in het verbeteren van z'n laad- en rijgedrag om zo het verbruik terug te dringen. Ook betwijfelt het onderzoek of het verstandig is dat mensen die erg veel (woon-werk)kilometers maken in aanmerking komen voor het leasen van een plug-inhybride.

Het streven van de overheid is om in 2020 200.000 (semi-)elektrische auto's op de weg te hebben. Benieuwd wat een Opel Ampera of Toyota Prius Plug-in in de praktijk verbruikt? Kijk dan op de Verbruiksmonitor op deze site, waar eigenaren van deze auto's hun brandstofverbruik bijhouden.

  • Houd me op de hoogte over de Opel Ampera
Opel Opel Ampera

Uitgelicht aanbod

    Opel Ampera 1.4 LEDER, NIEUWSTAAT, CAMERA

    Opel Ampera 1.4 LEDER, NIEUWSTAAT, CAMERA

    • 2012
    • 180.996 km

    € 11.499

    Opel Ampera 1.4

    Opel Ampera 1.4

    • 2012
    • 116.000 km

    € 14.900

    Opel Ampera Launch executive 60 kWh Apple Car Play, LED, Leder

    Opel Ampera Launch executive 60 kWh Apple Car Play, LED, Leder

    • 2018
    • 101.092 km

    € 26.690

Meer Opel Ampera occasions

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Ampera specificaties
  • Opel Ampera occasions
  • Opel Ampera video's
Advies en informatie
  • Opel Ampera tests
  • Opel Ampera gebruikersreviews
  • Opel Ampera index
PREMIUM
Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Letterlijk als eerste Europeanen rijden we met de Opel Ampera-e. Belofte maakt schuld. Na maandenlan

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    5
    • 4 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    7
    • 12 november 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    15
    • 10 september 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    5
    • 1 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    9
    • 1 december 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    8
    • 3 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    1
    • 6 januari 2017
meer reviews
Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

Nog helemaal niet zo lang geleden, was de plug in-hybride het ei van Colombus. Elektrisch rijden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

    Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje...

    • 25 maart 2019
  • PREMIUM
    Opel Ampera-e

    Opel Ampera-e

    • 7 februari 2017
  • Nieuws
    Opel maakt Ampera flink goedkoper

    Opel maakt Ampera flink goedkoper

    54
    • 3 september 2015
  • Nieuws
    'Geen opvolger voor Opel Ampera'

    'Geen opvolger voor Opel Ampera'

    56
    • 21 juli 2014
  • Nieuws
    Opel Ampera wint prijs AutoBild

    Opel Ampera wint prijs AutoBild

    26
    • 17 september 2013
  • Nieuws
    Driepitter voor Opel Ampera?

    Driepitter voor Opel Ampera?

    24
    • 18 maart 2013
  • Autotest
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    74
    • 15 maart 2013
Merk
Merk
  • Test: Opel Rocks-e

    Test: Opel Rocks-e

    31
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie C is een ware overlever

    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie...

    31
    • 21 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    133
    • 15 mei 2022
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    12
    • 11 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden