Philippe Brunet, Head of Powertrains Renault & Dacia - Interview
‘Hybrides zijn een tussenoplossing voor de komende jaren’
Als het op aandrijflijnen aankomt, is Renault een beetje eigenwijs. De Régie biedt immers al jaren EV’s aan maar komt pas in 2020 met een benzinehybride. Toekomsttechneut Philippe Brunet licht die beslissing toe.
Op welke markten maakt de Captur E-Tech hybrid volgend jaar zijn opwachting?
“We richten ons in eerste instantie op de CO2-markten, met Europa op kop. Dat betekent niet dat de E-Tech nooit elders zal verschijnen, maar dat heeft voorlopig geen prioriteit. Onze hybridetechnologie is ontwikkeld met de Europese consument in gedachten, namelijk particulieren die massaal afscheid nemen van diesel. We zien E-Tech dan ook als een gulden middenweg tussen benzinemotoren, die vooral interessant zijn bij lage kilometrages, en EV’s, die nog niet aan alle behoeften kunnen voldoen. Een plug-in hybride biedt het beste compromis qua Total Cost of Ownership.”
Renault biedt toch al enige tijd EV’s aan, inmiddels zelfs met een respectabele actieradius. Wat moet er veranderen om ze echt aantrekkelijk te maken?
“In de eerste plaats moet de prijs van de batterijen omlaag, het liefst met 50 procent om een product te creëren dat voor iedereen toegankelijk is. Daaraan werken we momenteel met man en macht. Op dat punt zijn de doelstellingen van Renault dus niet veranderd. Er komen volgend jaar twee nieuwe opties bij: een zelfopladende hybride oftewel HEV, een techniek die we bij de Clio introduceren, en een stekkervariant alias PHEV van de Captur. Die laatste kun je dus deels elektrisch rijden.”
Wat is de gedachtegang achter de verdeling van HEV en PHEV tussen Clio en Captur?
“Die beslissing is tweeledig. Om te beginnen zit de Clio in een lager prijssegment, wat het logisch maakt om de minst dure innovatie bij dit model te introduceren. Daarnaast is het gewoon moeilijk om een accupakket in de Clio te verwerken en tegelijk competitief te blijven op het gebied van binnenruimte en laadvolume. Allemaal zaken die in de Captur wel kunnen, waardoor die als enige een stekkervariant krijgt. Op termijn gaan we de zelfopladende hybride wel in de Captur aanbieden, maar dus niet omgekeerd. Een Clio plug-in staat niet op het programma.”
Dat klinkt alsof u een modulair hybridesysteem hebt ontwikkeld, dat op verschillende manieren in diverse auto’s past.
“Dat klopt, ons nieuwe E-Tech hybridesysteem is flexibel en modulair tegelijk. Beter nog: de verbrandingsmotor, versnellingsbak en elektromotor zijn bij de Clio en de Captur identiek. Bij de plug-in wordt de HEV-batterij natuurlijk vervangen door een PHEV-exemplaar en daar voegen we ook nog een oplader aan toe, maar verder zijn het dezelfde componenten. Opgehoogde auto’s bieden gewoon meer mogelijkheden om de onderdelen van de hybride setup netjes weg te werken.”
Luidt de intrede van E-Tech het einde van de diesels in bij Renault?
“De nieuwe Clio heeft nog een zelfontbrander in het programma en de Captur krijgt er ook een, maar het aanbod is nu al beperkt. Ook in tijd trouwens, want wat vandaag nog kan met de huidige emissieregels mag morgen misschien niet meer. Honderd procent zeker is het allemaal nog niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat dieselmotoren moeten wijken voor groenere equivalenten, zoals onze hybrides die tegen die tijd leverbaar zijn.”
Mogen we daarmee ook een streep zetten door de milde hybrides van Renault?
“We hebben inderdaad een MHEV-optie aangeboden op de dieselversie van de Scénic, maar die is inmiddels geschrapt. Dat was een vroege toepassing van het 48V-systeem met geïntegreerde startgenerator, die helaas snel voorbijgestreefd bleek op het vlak van efficiëntie. Al wil ik daarmee niet zeggen dat de nieuwste MHEV-technieken geen voordelen hebben. Onze zelfopladende hybrides presteren domweg beter met ongeveer dezelfde investering, wat milde hybrides momenteel overbodig maakt. Accu’s en elektromotoren worden ook steeds compacter, waardoor E-Tech bijvoorbeeld ook geschikt is voor C-segmenters zoals de Mégane.”
Baart het u zorgen dat andere merken het hybridestuk overslaan en meteen voor EV’s gaan?
“Niet echt, want daar zijn we zelf al jaren mee bezig. Tegelijk staat vast dat de markt met de plotselinge terugval van diesel aan het veranderen is. Daarom zien we hybrides als een tussenoplossing voor de komende jaren, totdat EV’s echt betaalbaar worden en de laadinfrastructuur overal in Europa op orde is. Intussen hebben we de Zoe verbeterd, voortaan met 400 kilometer actieradius volgens de WLTP-cyclus, en werken we aan acht nieuwe EV’s in verschillende formaten, die op het EV 2020-platform van de alliantie komen te staan. De marktintroductie is voorzien voor de jaren 2021 en 2022 en moet voor ons merk een nieuwe mijlpaal worden.”
Kan het budgetmerk Dacia ook van de nieuwe ontwikkelingen profiteren?
“De uitrol van E-Tech is in de eerste fase aan Renault voorbehouden. Dus als we Dacia-modellen gaan hybridiseren, dan gebeurt dat in een volgend stadium. Voor ons budgetmerk zetten we momenteel sterk in op lpg: een brandstofsoort die misschien niet meer zo populair is in de Benelux, maar nog altijd goed scoort op andere markten zoals in Italië. Dacia is trouwens het enige merk dat al zijn modellen met een lpg-installatie aanbiedt, wat best een troef is. Over pakweg twee tot drie jaar is elektrificatie van ons zustermerk evenwel onvermijdelijk, aangezien de dagen van pure verbrandingsmotoren voor iedereen zijn geteld. Verwacht ook daar alle vormen van hybridisering, te beginnen met de milde 12V-toepassingen.”
Hoe moeilijk wordt het om Dacia met deze technologieën budgetvriendelijk te houden?
“We doen er alles aan om de kernwaarden van het merk te behouden. De kostprijs van nieuwe technologieën moet op termijn naar beneden, ook al moeten we daarvoor compromissen sluiten – bijvoorbeeld op het gebied van de prestaties van de geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het is moeilijk om daar nu al uitspraken over te doen, aangezien we niet weten hoe de markt zich ontwikkelt. Maar één ding is zeker: de unique selling point van Dacia is de lage prijs, en die moeten we intact houden.”
Wat doet u in de tussentijd om Dacia CO2-conform en competitief te houden?
“Tot het zover is, gaan we de klassieke verbrandingsmotoren van Dacia optimaliseren. Het is een publiek geheim dat onze nieuwste motoren bij Renault worden geïntroduceerd en pas in een later stadium in Dacia’s worden gemonteerd. Aan die strategie komt nu een einde, omdat we het motorengamma van Dacia willen moderniseren. Combineer dat met het lpg-aanbod we verkopen jaarlijks toch 200.000 eenheden op autogas en je krijgt een merk dat klaar is om de periode tot de elektrificatie succesvol te overbruggen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.