Peugeot H20 concept car
De Peugeot H2O is een concept car met twee functies. Het is een compacte brandweerwagen voor moeilijk bereikbare plaatsen in grote steden en hij laat bovendien zien welke weg PSA heeft ingeslagen bij de ontwikkeling van brandstofceltechniek.
In de eerste plaats is de op de 206 gebaseerde H2O concept car dus een compacte brandweerwagen die gemakkelijker in de nauwe straatjes kan komen dan de grote brandweerauto's. De H20 ziet er met zijn geprononceerde neus, de forse luchtinlaat, de spatbordverbreders en de dikke 18-inch wielen met 215/45-banden ook echt uit dat hij berekend is op zijn belangrijke taak.
Binnenin de tweepersoons cockpit uiteraard telefoon, een GPS systeem, terwijl in het dashboard vóór de passagier extra monitor is geplaatst, die is gekoppeld aan een PC. Daarmee kunnen plattegronden van grote gebouwen in beeld worden gebracht. De portieren hebben een metalen frame, waarin de brandweermannen hun gereedschap kwijt kunnen en waarin bovendien een brandblusser is geplaatst. Als het zicht rondom de auto wordt beperkt door rookontwikkeling, kan de bemanning afgaan op de signalen van de sensoren in de bumpers en op de radar.
In de tweede plaats is de H2O een vervolg op de brandstofcel taxi, die PSA Peugeot Citroën vorig jaar presenteerde. De nieuwe concept car demonstreert de mogelijkheden van een elektrische auto met een zogenaamde 'range extender' (vergroting van de actieradius) in de vorm van een brandstofcel. De brandstofcel maakt de elektriciteit voor de aandrijving van de auto en kan bovendien de andere systemen als pompen, rookafzuigers, communicatiemiddelen van energie voorzien.
PSA heeft een bijzonder systeem ontwikkeld dat zelf waterstof maakt. In de auto is niet meer dan 2.5 g waterstof aanwezig, vergelijkbaar met de inhoud van een Cola-blikje. De waterstof wordt gemaakt uit een oplossing van natrium-hydroboraat (NaBH4) en een katalysator. PSA lijkt daarmee een oplossing te hebben gevonden voor de opslag en het vervoer van waterstof onder druk.
De aandrijving, brandstofcel en de productie van waterstof zijn aan de voorzijde van de auto, de NaBH4-tank is achterin geplaatst. In tegenstelling tot een waterstoftank hoeft de NaBH4-tank niet cilindrisch te zijn.