Peugeot 607

Peugeot 607
De 607 is pas in januari 2001 leverbaar in Nederland. Desondanks stelde Peugeot alweer een nieuwe variant voor, de 2.2 HDI met sequentiële automaat.

Nagelbijten, duimendraaien, neuspeuteren... u kunt het nog 'n hele tijd volhouden, want pas in januari 2001 staat de Peugeot 607 in de showroom. En wij blíjven u maar volpompen met informatie. Want we hebben de eerste kilometers met de dieselversie met automaat achter de rug.

De 607 mag dan niet direct onder een gelukkig gesternte geboren zijn (de wegliggingsproblemen die onze Franse collega's van Auto Plus signaleerden zijn hard aangekomen bij het Merk Met De Leeuw), met de verkoopcijfers is vooralsnog niets mis. De eerste 607's beginnen in het thuisland mondjesmaat uitgeleverd te worden, maar er zijn al 10.000 orders geschreven. Vandaar ook dat de Nederlandse introductie nog op zich zal laten wachten - de fabriek kan er nog lang niet genoeg maken en Frankrijk gaat voor.

De motor van de Siesanset Asjdeejie Otomatiek is een uiteraard direct ingespoten common-raildiesel van 2,2 liter. Het typische Peugeot-gegoochel met kilowatts en pk's gaat onverminderd voort - men geeft als vermogen doodleuk 98 kW/136 pk op, terwijl je voor die hoeveelheid pk's toch echt 100 kilowatt nodig hebt. Belangrijker dan die 133 pk is echter het koppel, dat 317 Nm bij 2.000 tpm bedraagt. Fors! Vreemd is dat we juist de indruk hadden dat de 607-motor 'onderin' niet zo bijster veel zin heeft in presteren. Hij moppert of bokt geen moment, maar echt van harte gaat het ook niet. Ondanks die loomheid gaat de forse pseudo-limousine in 12,1 tellen naar de honderd, en da's netjes. Da's dan het cijfer met de splinternieuwe viertrapsautomaat. Die is van het type 'auto-adaptief', een duur woord voor zelflerend. Ofwel: hij past zich aan aan je rijgedrag. Hoe sportiever u rijdt, hoe eerder de automaat terug- en hoe later de automaat opschakelt. Werkt prima. En mocht u er trek in hebben, dan is hij ook zelf te schakelen: pook een tikkie terug is terugschakelen, pook een tikke naar voren en er wordt een hogere versnelling ingelegd. Werkt met een héél klein beetje vertraging, maar verder feilloos. Het enige dat we verder op de 607 kunnen aanmerken is het feit dat alle displays door de stupide kleurkeuze (zachtrood op een zwarte achtergrond) nauwelijks, en bij een beetje zon al helemaal niet af te lezen zijn.

Al met al is de 607 HDi Automaat een zalig comfortabele auto. Geen strepentrekker, maar ook daar wordt aan gewerkt: men is bezig met een 2,8-liter zescilinder HDi. 't Mag dan nog een hele tijd duren voor 'ie er is, u kunt 'm al wel bestellen: voor een vanafprijs van f 87.270. (BH)

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.