AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Passat Bluemotion-offensief intensiever
44
Volkswagen heeft de Passat Bluemotion voorzien van een commonraildiesel en daardoor is de auto nog zuiniger en schoner. Van die versie zijn de prijzen bekend. Wie hem nog niet milieuvriendelijk genoeg vindt, moet wachten op de Passat Bluemotion II of de BlueTDI die beide in 2009 komen.
De 1.9 TDI met pompverstuiver heeft plaatsgemaakt voor een 2.0 TDI met commonrailtechniek. De nieuwe motor levert 110 pk, 5 pk meer dan de 1.9. Het koppel bedraagt nog altijd 250 Nm maar dat komt wel eerder vrij, vanaf 1.500 toeren. Het verbruikt zakt met 0,2 liter per 100 kilometer tot 4,9 liter diesel per 100 kilometer en dat komt neer op een CO2-uitstoot van 128 gram per kilometer. Met een volle tank rijdt de Passat TDI volgens de fabrikant 1.400 kilometer. De verbeterde Bluemotionmiddenklasser is er als sedan vanaf 30.250, de Trendline Variant kost 31.750 euro. Uiteraard hebben beide versies een A-label.
Bluemotion II stoot geen stikstofoxiden uit
Maar daarmee is het Bluemotionnieuws nog niet compleet. Rond de zomer van 2009 komt de Bluemotion II die de SCR-katalysator van de eveneens nieuwe Passat BlueTDI krijgt. Dan wordt de uitstoot van stikstofoxiden met behulp van de vloeistof AdBlue tot bijna nul teruggedrongen en daarmee voldoet de Bluemotion II al aan de Euro 6-emissienormen die in 2014 van kracht worden. Zuiniger wordt de Bluemotion II ook. Met een verbruik van 4,1 liter diesel per 100 km is de CO2-uitstoot nog maar 109 gram per kilometer. De Bluemotion II krijgt ook een startstopsysteem en een remsysteem waarvan de energie wordt opgeslagen.
BlueTDI begin 2009
Dan komt begin 2009 ook nog de Passat BlueTDI. Die heeft ook de 2.0 TDI commonrail, maar dan met 143 pk. Op deze versie zit de SCR-katalysator al, zodat ook deze Passat aan Euro 6 voldoet. Het vermogen ligt iets hoger dan dat van de gewone Passat 2.0 TDI. Met een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer is ook deze Passat zuinig en schoon. Wat die versie gaat kosten is nog niet bekend.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 6-Bak EcoFuel CNG Bj:2012
- 2012
- 304.106 km
€ 3.999

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline / Full option! / Trekhaak / Panoramadak / 360Camera / Virtual Cockpit / Camera / Leder / Navigatie / Cruise Control
- 2016
- 108.913 km
€ 18.750

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline Business R
- 2019
- 129.280 km
€ 19.250
Lees ook
Nieuws
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Nieuws
Deze Volkswagen Passat R36 is een zakelijk kanon van voor de vermogensdevaluatie – In het Wild
Nieuws
Deze Volkswagen Passat 'Neusbeer' is vrijwel uitgestorven - In het Wild
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI – 2002 – 903.317 km – Klokje rond
Vergelijkende test