Parkeervergunning alleen voor schonere auto's

Parkeren in Amsterdam - foto: ANP
Vervuilende personenauto's en bestelbusjes krijgen vanaf medio 2014 niet langer een nieuwe parkeervergunning in Amsterdam. Met deze maatregel wil de gemeente het wagenpark en daarmee de lucht in de stad schoner maken.

Verkeerswethouder Eric Wiebes maakte de maatregel woensdag bekend in een brief aan de gemeenteraad. Voor bestaande parkeervergunningen en ontheffingen verandert er niets. Maar van Amsterdammers die hun voertuig vervangen, verlangt de gemeente dat ze een schonere kopen.

Nieuwe parkeervergunningen verstrekt de gemeente alleen nog maar aan dieselvoertuigen van na 1 januari 2005 (die minimaal voldoen aan de Europese uitstootnorm Euro 4) en benzinevoertuigen van na 1 juli 1992 (die minimaal voldoen aan de Euro 1-norm).

Daarnaast wil Amsterdam eigenaren van de meest vervuilende auto's een premie aanbieden om ze te stimuleren afstand te doen van hun brik. De gemeente denkt aan een bedrag van 500 euro voor personenauto's en 1000 euro voor bestelauto's die voor woensdag 11 september 2013 al in Amsterdam geregistreerd stonden.

De maatregel volgt op een tussentijdse evaluatie van het uit 2011 stammende plan plan Schone lucht voor Amsterdam. Het doel van dit plan is om op 1 januari 2015 te voldoen aan de wettelijke EU-luchtkwaliteitsnormen. Het college van burgemeester en wethouders vindt dat de lucht niet snel genoeg schoner wordt. Zonder aanvullende plannen verwacht Amsterdam op vier tot zeven plekken in de stad de norm pas in de periode 2018-2021 te halen. Dat komt onder meer omdat er door de aanhoudende crisis minder nieuwe, schonere voertuigen worden aangeschaft en dat auto's in de praktijk veel meer uitstoten dan in testsituaties.


Bovag

De Bovag vindt het bovenstaande 'geen onsympathiek plan'. "Zolang dit wordt ingevoerd in plaats van een milieuzone, waarmee je in feite een hek om je stad zet, lijkt het een redelijk doordacht plan", aldus Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag. "Bestaande gevallen worden ontzien, het gaat echt om nieuwe aanvragen en daarmee kom je als eigenaar van een dergelijke auto niet plots voor een verrassing te staan. Bovendien wordt het gecombineerd met de sloopregeling, iets dat ook valt aan te moedigen".

Wel plaatst de Bovag een kleine kanttekening bij de vernoemde bouwjaren van de auto's. "Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar de euroklasse, en niet naar het jaartal. Soms voldoen auto's al eerder aan de uitstootnormen, anderzijds zijn er auto's die wel aan de leeftijd voldoen maar bijvoorbeeld van een oud model zijn. We begrijpen dat gemeenten iets moeten doen om in bepaalde zones iets aan de luchtkwaliteit te doen. Dit lijkt ons een betere manier dan de weleens voorgestelde milieuzones".

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.