Opgedroogd: Renault R-Space werd Clio

Renault R-Space
Renault ClioRenault R-SpaceRenault ClioRenault R-SpaceRenault ClioRenault R-SpaceRenault ClioRenault R-SpaceRenault ClioRenault R-Space
De weg van studiemodel is er een van veel gummen en opnieuw tekenen. Glimmertjes verdwijnen en wieldoppen verschijnen. In deze rubriek kijken we wat van de concept-cars de productiefase hebben gehaald. In deze editie nemen we de transformatie van de Renault R-Space tot de Clio onder de loep.

In 2011 toverde Renault de derde concept-car die onder leiding van de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker was ontworpen uit de hoge hoed. Op de Salon van Genève stond de R-Space, nummer drie uit een reeks studiemodellen die elk een levensfase belichaamden. De geel-gouden creatie representeerde de fase waarin een gezinnetje wordt gesticht. Zodoende leek de R-Space, met z'n lengte van 4,25 meter, hoogte van 1,55 meter en breedte van 1,85 meter een voorproefje op een nieuw compact ruimtewonder. Ook z'n naam wist ons destijds op het verkeerde been te zetten. Een volgende generatie van de Scénic zou zomaar wat gelaatstrekken van deze R-Space kunnen vertonen, maar we hadden nooit gedacht dat die laatste z'n eerst de Clio zou beïnvloeden.

Dat kwam tot uiting toen Renault in 2012 de vierde generatie van de Clio uit de doeken deed. Wie een beetje met z'n ogen knijpt ziet dat de huidige Clio-neus duidelijk overeenkomsten vertoont met die van z'n voorvader. Een groot, centraal geplaatst Renault-logo met daaromheen een zwarte strip plastic is gebaseerd op het front van de R-Space. De 'deuk' met daaronder een zwart kunststof stuk zien we op zowel het studiemodel als de Clio en ook de daklijnen van het stel lijken nauwelijks van elkaar af te wijken. Het ontwerp van de velgen heeft het ook gered, hetzelfde geldt in grote lijnen voor de vormgeving van de achterzijde: een groot centraal logo en onderaan de achterbumper opnieuw zwart kunststof.

Het interieur van de R-Space heeft het niet gered, en dat is misschien maar goed ook. De vreemde kubusjes in de concept-car hebben plaatsgemaakt voor een praktischer interieur. Onder de kap van de gele showsteler vonden we in 2011 een 900 cc grote driecilinder met 110 pk en 160 Nm aan trekkracht. De huidige Clio biedt onder andere huisvesting aan een 90 pk sterke driecilinder met een bescheiden formaatje van 900 cc, ook hier lijkt de Clio het concept van de R-Space te hebben gevolgd.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.