Opfrisser voor 15 jaar oude Volkswagen Polo

Lange adem

Volkswagen Polo Vivo
Volkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo VivoVolkswagen Polo Vivo

De vijfde generatie Polo, die inmiddels alweer zeven jaar geleden de Nederlandse markt verliet, is nog volop in leven. Hij heet Volkswagen Polo Vivo en wordt op zijn vijftiende verjaardag subtiel opgefrist.

Wie in Nederland een Volkswagen-showroom binnenwandelt, komt daar ongetwijfeld de Polo tegen. De Volkswagen Polo die je nu in Nederland nieuw kunt kopen, is bepaald niet splinternieuw meer. Die zesde generatie Polo is namelijk ook al zeven jaar onder ons. Hij verscheen in 2017 ten tonele en ging in april 2021 – inmiddels dus al dik drie jaar geleden – onder het mes. En zijn voorganger dan? Die verliet bij het aantreden van de huidige Polo de Nederlandse markt, maar is elders nog volop in leven. Zo wordt de in 2009 gepresenteerde vijfde generatie Volkswagen in onder meer Kenia en Zuid-Afrika nog verkocht. Hij heet daar Volkswagen Polo Vivo en wordt in zijn vijftiende levensjaar heel bescheiden gemoderniseerd.

De Polo Vivo in zijn dikste vorm: GT.

De Volkswagen Polo Vivo wordt in Zuid-Afrika sinds 2018 naast de actuele Polo verkocht. Geen van de wijzigingen die Volkswagen op de Polo Vivo doorvoert, zijn wereldschokkend. Zo krijgt de Polo Vivo het recentere en meer 2D-achtige Volkswagen-logo op zijn snuit en bips en staat de modelnaam voortaan niet meer linksonder, maar centraal onder het Volkswagen-logo op de achterklep uitgeschreven. Net als bij de hier bekende Polo dus. Ook nieuw: de voorbumper. De zwarte elementen aan weerszijden ervan zijn vergroot en rond de mistlampen loopt voortaan een boemerangvormig sierelement.

Volkswagen Polo Vivo: als instapper met zwarte portiergrepen en zwarte zijspiegelkappen.

Volkswagen geeft de Polo Vivo een kleinere sprietantenne achter en brengt – hoe kan het ook anders – nieuwe lakkleuren, nieuwe wielen en nieuwe afwerkingsmogelijkheden voor het interieur naar de Polo Vivo. Ook heeft elke Polo voortaan een nieuw infotainmentsysteem met 9-inch scherm. Volkswagen levert de Polo Vivo in een naamloze basisuitvoering, als Life, Style en als GT. Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Hill Start Control en stabilisatieregeling zijn voortaan standaard op elk model. De naamloze instapper is er enkel met een 75 pk sterke turboloze 1.4. Ga je voor een Polo Vivo in Life-trim? Dan kun je opteren voor een 86 pk sterke variant van die turboloze 1.4, maar ook voor een 105 pk sterke turboloze 1.6 MPI met een Tiptronic-automaat. De Polo Vivo Style combineert die 1.6 weer met een handbak met zes versnellingen. Topversie GT is de enige met een turbomotor. Die heeft namelijk de welbekende 110 pk sterke 1.0 TSI als krachtcentrale.

Zaken als twee airbags, elektrisch bedienbare ruiten voor en stuurbekrachtiging zijn standaard voor de instapper. Vanaf de Life-uitvoering zijn zij-airbags optioneel leverbaar. Daar moet je dus alsnog voor bijbetalen. Op de Style zijn ze standaard. De kaalste Polo Vivo heeft in Zuid-Afrika een vanafprijs van omgerekend €13.350. Ter vergelijking: de jongere huidige Polo staat in Zuid-Afrika voor omgerekend bijna €18.000 in de orderboeken. Overigens verkoopt Volkswagen in Zuid-Afrika ook een auto die Polo Sedan heet. Dat is in feite een Volkswagen Virtus met een andere naam. Sinds de introductie van de eerste generatie Polo Vivo in 2010 heeft Volkswagen er in Afrika al meer dan 425.000 stuks van verkocht.

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.