'Opel zoekt geen redding in China'

Karl-Thomas Neumann
De een na de andere autofabrikant zoekt zijn heil in China. De automarkt daar blijft groeien en biedt dus uitkomst voor de tegenvallende Europese verkopen. Opel CEO Neumann mikt juist níet op het Aziatische land.

Met name merken als BMW en Audi vliegen in China de laatste jaren over de toonbank. De automarkt blijft daar groeien, iets dat voor diverse autofabrikanten ideaal is om de tegenvallende verkopen in Europa mee op te vangen. Toch laat Opel CEO Karl-Thomas Neumann het enorme land voorlopig nog even links liggen, dat meldt het Duitse Automobil-Industrie.

Momenteel exporteert Opel tussen de 4.000 en 5.000 auto's naar China en als het aan Neumann ligt worden er geen speciale modellen voor China ontwikkeld om de afzet te vergroten. General Motors, het moederconcern achter Opel, is zelf wél actief in het land met op Opel gebaseerde modellen, en volgens Neumann 'kan hij dan zelf moeilijk opnieuw soortgelijke modellen onder een andere naam gaan voeren'. Bovendien zouden auto's in het prijssegment waarin Opel opereert 'niet zo goed in China verkopen'. Ook het openen van een Chinese Opel-fabriek ziet Neumann niet zitten. 'Dat zou honderden miljoenen gaan kosten', geld dat er bij Opel nu gewoonweg niet is.

PRIVATE LEASE Opel

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.