'Opel zoekt geen redding in China'
Met name merken als BMW en Audi vliegen in China de laatste jaren over de toonbank. De automarkt blijft daar groeien, iets dat voor diverse autofabrikanten ideaal is om de tegenvallende verkopen in Europa mee op te vangen. Toch laat Opel CEO Karl-Thomas Neumann het enorme land voorlopig nog even links liggen, dat meldt het Duitse Automobil-Industrie.
Momenteel exporteert Opel tussen de 4.000 en 5.000 auto's naar China en als het aan Neumann ligt worden er geen speciale modellen voor China ontwikkeld om de afzet te vergroten. General Motors, het moederconcern achter Opel, is zelf wél actief in het land met op Opel gebaseerde modellen, en volgens Neumann 'kan hij dan zelf moeilijk opnieuw soortgelijke modellen onder een andere naam gaan voeren'. Bovendien zouden auto's in het prijssegment waarin Opel opereert 'niet zo goed in China verkopen'. Ook het openen van een Chinese Opel-fabriek ziet Neumann niet zitten. 'Dat zou honderden miljoenen gaan kosten', geld dat er bij Opel nu gewoonweg niet is.