Opel Manta CC (1979) - In het Wild
Zeg maar B, dan krijg je er twee
De Opel Manta staat al een tijdje in het middelpunt van de belangstelling vanwege Opels huidige designtaal én omdat er weer een Manta op komst is. Die twee zaken hebben verder erg weinig van doen met de Opel Manta die we hier zien.
Denk je aan de Opel Manta, dan denk je als je wat jonger bent vermoedelijk direct aan de auto van de heren van New Kids. Anders gaan je gedachten waarschijnlijk uit naar de meer sierlijke Opel Manta A. Er was er echter nog eentje; de eerste Opel Manta B. Die kom je waarschijnlijk wat minder vaak tegen dan de genoemde A en B2. Toch overkwam het AutoWeek-forumlid Afentoe. Hij spotte deze 'vroege' Manta B, die alleen al vanwege zijn kleur moeilijk te missen was.
Kijk nou toch eens, dit ademt toch de jaren 70? Je kunt je er iets bij voorstellen dat de Manta B een behoorlijke overgang was na de toch veel klassieker gelijnde A en eigenlijk is juist die laatste wat tijdlozer gebleken. Vooral het neusje van de tweede Manta kon ondanks zijn destijds eigentijdse voorkomen niet heel best tegen de tand des tijds. Voor de jaren 80 was het overigens nog wel prima, zo bewees de nog tot 1988 (!) gebouwde B2 vooral in zijn eerste jaren nog.
De grondig opgefriste versie die in 1982 het stokje overnam oogde wat sportiever dan deze Manta en toch was in beide gevallen een 2.0 viercilinder de grootste motor die je kon krijgen. Dit exemplaar, een Manta CC (Combi Coupé) met de zogenoemde 'derde deur', heeft die 2.0 in zijn neus liggen en begaf zich dus in de bovenste regionen van Manta-land. Het is er alleen wel eentje met carburateur en dus 100 pk vermogen, je had 'm toen ook al met injectie (met de E van Einspritzung) en dan was-ie 110 pk sterk. Zo'n feest is het hier niet, al was 100 pk op een tonnetje in die tijd lekker sportief. In dit geval lust de vierpitter volgens de kentekengegevens ook nog lpg, dat schaaft wel wat van de overgebleven pk's af.
Na zo'n tien jaar bij één eigenaar is deze Opel Manta CC nu net een paar maanden bij zijn huidige. Die heeft er een leuke aanwinst aan, al hopen we met dit zeiknatte weer wel dat-ie niet altijd zo overgeleverd is aan de elementen als op deze foto's. Roesten kunnen ze wel en het lijkt erop dat het bij deze op een paar plekjes na nog meevalt. Houden zo!
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Manta 2.0 S De Luxe |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.965 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.979 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.445 mm / 1.670 mm / 1.330 mm |
Wielbasis | 2.518 mm |
Massa leeg | 1.000 kg |
Laadvermogen | 370 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 165SR13Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |