Opel drukt resultaten van General Motors
De vlag gaat naar buiten bij General Motors. Vorig jaar werd een winst geboekt van 7,6 miljard dollar. Dat is 62 procent meer dan in 2010. De grootste successen werden geboekt in Noord-Amerika, waar de winst verdrievoudigde tot 7,19 miljard dollar. In 2008 ging GM nog langs het randje van de afgrond en ontving het 50 miljard dollar staatssteun. Als gevolg daarvan is de Amerikaanse overheid nog steeds voor 32 procent eigenaar van General Motors.
Europa is, samen met Zuid-Amerika een flinke verliespost. In ons werelddeel werd 700 miljoen dollar verloren, in Zuid-Amerika was dat 100 miljoen dollar. Volgens Dan Ammann, de hoogste financiële man bij het autoconcern, komt dat omdat er in Europa niet genoeg kosten zijn bespaard. "Achter de schermen werken we er hard aan de complexiteit en kosten binnen het bedrijf te reduceren. Op die manier kunnen we de winstmarges in alle regio's verbeteren – met name in Europa en Zuid-Amerika."
De Raad van Bestuur van Opel ziet echter meer in de verovering van nieuwe markten. Daarvoor wordt nu groen licht gegeven vanuit het hoofdkantoor in de VS, nadat Opel eerder was verboden om verder buiten Europa te kijken. Men was bang voor interne concurrentie met Chevrolet. "Opel mag zijn producten over de gehele wereld verkopen. Berichten over beperkingen voor Opel op marken waar Chevrolet een rol speelt, zijn absoluut onwaar," aldus Ammann.
Opel-baas Stracke wil zijn pijlen gaan richten op Rusland en op China. "Rusland is een groeimarkt, waar marktaandeel op ons ligt te wachten. In China moeten we hard gaan werken aan de bekendheid van ons merk." Over de sluiting van fabrieken in Europa of de productie van Chevrolets in Opel-vestigingen, wil Stracke niets zeggen. "Momenteel wordt er met medewerkers gesproken. Voor uitspraken is het nog te vroeg."
Intussen roert ook de vakbond zich bij Opel. Ze willen dat de import van Opel SUV's Mokka en Antara uit Korea wordt gestopt. "Om de capaciteit van de Europese fabrieken te benutten, moeten we nog maar eens goed nadenken voordat we Opels importeren uit andere regio's," vertelt vakbondsman Wolfgang Schäfer-Klug tegen persbureau Reuters.
PRIVATE LEASE Opel
