AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ook prijzen Jaguar XK bekend
10
Tegelijk met de XF is ook de Jaguar XK voorzien van de nieuwe prijskaartjes. Ook hebben we nieuwe details voor u.
Het gamma van de XK is overzichtelijk. Het 'instapmodel', voor zover we daar in deze klasse van kunnen spreken, is de 5.0 V8 Coupé. Deze kost 127.420 euro. De basis-XK heeft de nieuwe, atmosferische 5,0-liter V8 aan boord. Het vermogen van het blok is 385 pk, wat de auto in staat stelt tot een sprint van 0 tot 100 in 5,5 seconden. De basis-XK is er ook als Convertible, de open versie kost 138.260 euro.
Een treetje hoger vinden we de Portfolio, ook met 5,0-liter V8. De Coupé kost 138.560 euro, de Convertible 149.400 euro. Ook deze heeft 385 pk, het onderscheid ligt puur op het gebied van uitrusting. De liefhebbers van een Premium Sound System, Premium Tapijt, een suede dakhemel en andere chique aankleding doen er goed aan deze versie te bestellen.
De absolute topversie is de XKR, die als Coupé voor 151.620 euro van eigenaar verwisselt. De Convertible kost 162.460 euro. Een flink bedrag, maar daarvoor krijgt u wél een 510 pk sterke M6-concurrent. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de Jag 4,8 seconden, de topsnelheid is 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 12,3 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 292 gram per kilometer. Jaguar laat de inzittenden extra genieten van de supercharged V8 door middel van een ingenieus 'geluidskanaal' van het motorruim naar de cockpit. Dit systeem kennen we al uit de Ford Focus ST.
De hele XK-lijn profiteert van belangrijke wijzigingen voor modeljaar 2010. Zo is de Jaguar Sequential Shift verbeterd. Bovendien kent de XK nu Adaptive Dynamics, een systeem dat de instellingen van de dempers aanpast aan het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder. Met Jaguar Drive Control kan de bestuurder het rijgedrag van z'n auto beïnvloeden. Het systeem kent drie modi: Standard, Winter en Dynamic. In die laatste modus offert de auto comfort op voor een extra scherp rijgedrag. Op de XKR maakt deze stand dankzij aanpassingen aan het differentieel ook gecontroleerde drifts mogelijk.
Een treetje hoger vinden we de Portfolio, ook met 5,0-liter V8. De Coupé kost 138.560 euro, de Convertible 149.400 euro. Ook deze heeft 385 pk, het onderscheid ligt puur op het gebied van uitrusting. De liefhebbers van een Premium Sound System, Premium Tapijt, een suede dakhemel en andere chique aankleding doen er goed aan deze versie te bestellen.
De absolute topversie is de XKR, die als Coupé voor 151.620 euro van eigenaar verwisselt. De Convertible kost 162.460 euro. Een flink bedrag, maar daarvoor krijgt u wél een 510 pk sterke M6-concurrent. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de Jag 4,8 seconden, de topsnelheid is 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 12,3 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 292 gram per kilometer. Jaguar laat de inzittenden extra genieten van de supercharged V8 door middel van een ingenieus 'geluidskanaal' van het motorruim naar de cockpit. Dit systeem kennen we al uit de Ford Focus ST.
De hele XK-lijn profiteert van belangrijke wijzigingen voor modeljaar 2010. Zo is de Jaguar Sequential Shift verbeterd. Bovendien kent de XK nu Adaptive Dynamics, een systeem dat de instellingen van de dempers aanpast aan het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder. Met Jaguar Drive Control kan de bestuurder het rijgedrag van z'n auto beïnvloeden. Het systeem kent drie modi: Standard, Winter en Dynamic. In die laatste modus offert de auto comfort op voor een extra scherp rijgedrag. Op de XKR maakt deze stand dankzij aanpassingen aan het differentieel ook gecontroleerde drifts mogelijk.
Net als bij de XF het geval is, staat de XK in maart in de showrooms. De XKR volgt een maand later.