Jaguar XKR (2001)

autoreview

Jaguar XKR (2001)

Signalement

UitvoeringXKR
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf71.600 km
KM-stand laatst98.508 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dromen waarmaken!

  • 73.600 km

Begin dit jaar besloot ik een droom waar te maken. Na diverse rappe en hele rappe auto’s werd het tijd voor een gentleman coupe. Het wensen lijstje was kort en simpel:
- 300PK+
- Engels of Duits,
- Niet rokers auto,
- Kilometerstand onder de 5000km per jaar met NAP,
- Redelijke kofferruimte hebben voor onze lange ritten door Europa,
- Geen cabrio (hebben we al, MGB)
- Pittige kleur, dus geen donker blauw, donker grijs, zwart of iets dergelijks.

Met deze eisen een lijstje gemaakt met mogelijke auto’s. BMW 6 serie, Mercedes CL, Aston Martin BD7, Jaguar XK, Audi A5.

Met Autoscout de eerste schiftingen gemaakt:

De eerste auto’s werden bekeken, een BMW 645 in Noord Holland. Beschreven als niet rokers auto. Kom je daar liggen de peuken nog in de asbak… Verder wel een autotype binnen de scoop.

Een Audi S6 in Enschede. Te veel penopauze mobiel, te luid, zie mij eens succesvol zijn. Van de lijst.

Mercedes CL600. In mijn ogen gaaf, in de ogen van mijn vrouw een dopedealer mobiel met te hoog dikke wielen en petjes gehalte. Dus ook van de lijst.

Jaguar XK. Mooie auto met een imago van bedaagd. Wel vaak hele complete auto’s. Qua prijs ruim binnen het budget van €25.000

Aston Martin DB7. Extreem cool en gaaf. Maar op dit moment vliegt de prijs omhoog. De mooie auto’s staan inmiddels bij verzamelaars onder een kleedje. Ik heb er 3 gezien….
Alle 3 rond het budget maar alle 3 open eind auto’s waar nog minimaal de helft van het budget achter aan moet om de auto naar een goede staat te brengen. Helaas, een NEE dus.

Een XK in Den Haag. Fraaie auto, alles klopt, alleen die kleur…. Spiertje wit.

En zo liepen we, midden augustus, aan tegen een rood metallic Jaguar XK, een XKR zelfs. Bouwjaar 2001, 71600km, helemaal compleet. 1e eigenaar. Proefrit gemaakt en wat kleine puntjes gevonden. Met de verkoper afgesproken de auto af te nemen als hij de door de DEKRA aangetroffen punten zou oplossen.

Sinds afgelopen donderdag, 25-8-16, hebben we deze bolide toegevoegd aan de beide Lexxussen, IS300 SportCross, een CT200h onze MG B

3 september 2016
De auto opgehaald! Wat een bolide, wat een beleving. Ik heb meerdere snelle wagens gehad, maar de JAG is zo anders. Snel maar zo relaxt en het vermogen zo toegankelijk. Na een mooie vlotte rit stap je compleet ontspannen uit. Het lijkt alsof de ramen beeldschermen zijn waar alles achter gebeurt.

R.T.F.M. is niet mijn ding. Dus gewoon gaan rijden en proberen. Cruise Controle inschakelen, er flitst een oranje lampje aan ACC. ACC? Airconditioning? WTF! Is dit dan een van de “Engelse storingen” waar “kenners” voor waarschuwen.

Dus toch maar R.T.F.M….
Active Cruise Control zo leert het boekje. Nog niet eerder gehad in een auto. De auto houd in als je op de voorloper inloopt en als je naar links stuurt versnelt de auto weer naar de ingestelde snelheid. En dat in 2001 al.

De navigatie wordt gevoed met gegevens vanaf een DVD. Toen rete modern maar nu hopeloos achterhaald. Mijn halve woonplaats, Zeewolde staat er niet op

Woensdag 7 september 2016
We gaan dit weekend naar Engeland, de Goodwood Revival, in stijl! De Jag als reisgenoot van ons. De kofferruimte is groot genoeg voor 2 handbagage trolleys, mijn fototas, de laptop en verkleedkleding. Doordat het reserve wiel een thuiskomer is zit er onder de vloer ook nog een vracht ruimte waar je, goed verpakte, kleding kunt verstouwen.

Tanken deden we in Belgie. De eerste tank gaf on 480 kilometer op 58 liter. Korte tripjes en showen aan vrienden en kennissen kost nu eenmaal wat. De aansluitende kilometers en de rit naar Brugge waren 430 kilometer en 47 liter.

Met de tunnel van Calais naar Folkestone. Relaxt en vlot en belangrijk geen gedrentel tussen krap geparkeerde auto’s door zoals op de ferry’s. Via London naar Goodwood house voor de opening van de Revival. Op de parking staan veel bijzondere auto’s. Naast onze Jag staat een Pagani Zonda. De afstand vanaf Brugge en de kilometers daar tussen onze logeerplek en het circuit ruim 530, toen gingen en 61 liter in. Mooie bochtige weggetjes eisen hun tol.

De rit van Emsworth via London naar Folkstone, Calais naar Brasschaat. 390 kilometer en 38 liter. Rustig cruisend met max 130 op de ACC heeft zo zijn voordelen.

20 september 2016
De auto doet het super, alles werkt en details zie je pas als je veel rijdt. De elektrisch verstelbare stoelen zitten geweldig. Bij de linker stoel zakt automatisch het hoofdsteun omlaag als je de stoel naar voren klapt en komt weer omhoog als je de stoel in de normale positie zet.

Olieverbruik? Staat nog steeds op het zelfde pijl als bij levering van de auto. De banden, Continentals maken veel lawaai en zijn na 38.000km, het is 2e montage binnenkort aan vervanging toe.

1-8-17 Inversteren in de houdbaarheid.
Via de facebook pagina van de XKEC (Jaguar XK Enthusiasts Club) las ik berichten over problemen met de kettingspanners van de nokkenaskettingen. Bij meerdere stukken foto's van kapotte motoren of foto's van beschadigde, op tijd vervangen, kettingspanners en geleiders. Het bleek dat deze schades geen samenhang met leeftijd of kilometerstand hadden.

Goede raad is duur, dus informeren naar nut, noodzaak en kosten.
Nut, wil je de auto lang behouden dan is dat een goede investering
Noodzaak, een vervangende motor kost meer dan een mooie koets zonder motor...
Kosten, volgens Jaguar €3000,- volgens een specialist €2000,- een specialist in Engeland boodt 1250 Pond, met de huidige koers interessant maar ik had op dat moment geen zaken te doen in Engeland anders was dat een goede optie geweest.

Dus na een weekje bij een klassieker specialist logeren kwam de Jag terug met een doosje onderdelen waar diepe slijtsporen en broekjes in de spanners zichtbaar waren.

(Iemand tips over welke banden dan wel te monteren)

Soms zit het mee, soms zit het tegen....

  • 79.342 km

Inmiddels hebben we de Jag bijna een jaar, 7200 heerlijke kilometers. Bestaande uit 2 ritten naar Goodwood in Engeland, meerdere bezoeken aan de circuits van Assen en Zandvoort, een rit met gehandicapten via de Lions en bezoekjes aan de plaats waar we mijn moeder hebben bijgezet.

Een week of wat terug zijn de kettinggeleiders vervangen. Deze geleiders zijn een bekend probleem. Ze kunnen scheuren en breken. Als dat gebeurt ben je toe aan een nieuwe motor. Kaatjing! €2500 voor de complete vervanging. Maar ik zie het als investering in onze relatie.

Want wat is de Jag een heerlijke relax auto. Het verbruik ligt ergens rond de 1 op 9,3. Lange stukken met 130km/u gaat er elke 10km een liter doorheen, op trajecten met veel draaien en keren net onder de 1 op 9.

Toen ik de auto aanmeldde voor zijn APK vroeg Joost, mijn “automannetje” of er klachten of bijzonderheden waren. De voorbanden zitten bijna aan hun minimum, maar ik wil de banden pas na de winter wisselen omdat ze anders vierkant zijn als ik er in maart weer mee wil gaan rijden, Verder niets bijzonders.

Halverwege de morgen belt Joost. “stront aan de knikker” denk ik. En ja er blijkt een stukje plaat met kit over een gat in de vloer te zijn gezet. Geen reparatie maar gewoon ouderwets beunhaas werk. Ik neem contact op met de leverancier van de auto. Hij belooft de auto “wel ff goed te keuren”.

Dus komt de Jag terug en breng ik hem de dag er op naar Beun de H te E. En ja hoor, een verse APK binnen een ½ uurtje.

Dat de vloer van de XK’s een zwak punt is wist ik, maar dat de mijn een gat had, laat staan dat de boel zo beroerd gerepareerd was wist ik niet. Nu met de winter op komst ga ik opzoek naar een goede, ter zake kundige plaatwerker, lasser spuiter om het gat voor eeuwig en altijd op te lossen, de reparatie te documenteren zodat een eventuele volgende eigenaar kan zien wat hij koopt.

Verder ga ik mij oriënteren op 4 nieuwe banden zodat we weer voluit kunnen genieten als de bloemetjes weer ontluiken.

Op naar de zomer

  • 79.979 km

Met de hakken over de sloot kwam de Jag door de APK. 1,2 mm op de voorbanden was "niet optimaal" Maar omdat de auto toch de hele winter stilstaat was het niet zo'n ramp. Door het lange stilstaan krijgen de banden platte kanten en hobbel je de eerste kilometers alsof je een euro in het elektrische hobbelpaard voor de lokale Etos gegooid hebt.

De verdroogde en versleten Continentals uit 2008 met ongeveer 30.000km ervaring zijn er af. Er zijn vandaag Dunlop Sportmaxxen onder gekomen. Ik kreeg die getipt via het Jaguar XK en XKR forum op Facebook. Krap € 300 inclusief montage. Binnenkort maar een stuk rijden om te proberen hoe dit rijdt. Bandaanhuis (.NL) klaarde de klus in een ½ uurtje, gewoon thuis.

APK 2018

  • 82.107 km

Het was een rustig jaar voor onze XKR. We hebben er een kleine 2300 km bij gezet op de teller. Ritje hier, ritje daar, Rally met de JDCH en wat fun tochten over de Veluwe. Dit jaar geen buitenlandse ritten. Goodwood in Maart viel af ivm sneeuw, Festival of Speed, klinkt blazee, maar ben ik op uitgekeken en met de Revival hadden we net een "nieuwe' zakelijke auto.

Na deze weinige kilometers werd het weer tijd voor de jaarlijkse APK. Geen onderhoud of opmerkingen en de keurmeester had ook niets te melden. Dus, 2 stempeltjes, een H1-lampje en een vetpatroon later stond ze weer buiten. Nog geen € 170,-

Op naar de volgende ronde.

2019 een mooi jaar!

  • 90.850 km

Vanaf 1 november 2018 tot 2 april 2019 heb ik de Jag geschorst. € 85,- per maand wegbrengen aan wegenbelasting. TSSSS ik ben geen liefdadige instelling!

Begin april mocht de Jag van stal. We begonnen met een retourtje Goodwood. Gewoon omdat het kan en de Jag zoveel leuker is dan ze zakelijke Volvo V40.

Een stopje bij ons kantoor net onder London. Grappig om te zien dat de collega’s de bolide kunnen waarderen ondanks dat ons bedrijf mateloos circulair is en het milieu sparen hoog in het vaandel heeft. Al eerder een discussie met onze Engelse directeur gehad over hoe circulair Tesla's of de 18 jaar oude Jaguar nu werkelijk zijn. Mijn stelling dat zijn bedrijf leasebakken als wegwerpproduct in zet koste hem wat moeite maar begrijpen deed hij het wel. De 18 jaar Jag kom zijn goedkeuring wegdragen. Totdat.... ik met onze 42 jaar oude MG op kantoor verscheen. :-)

De Members Meeting, Zaterdagmorgen, terwijl de gemiddelde burger zich nog een keer omrolt in zijn bed met een collega XK rijder een date bij Goodwood House voor een fotoshoot in de F1 paddock, daarna door naar het circuit voor 2 dagen racen, genieten van herrie, prachtige auto’s, races en demo’s. Thuis ging de dame de box weer in. Wassen poetsen, polijsten en weer naar Zandvoort (British Race Festival).

Daarna werd het serieus 3 weken rond, door en over de Alpen. Via Wurzburg (mooie stad) naar Fendels, mooie weg naar de Kaunertaler Gletscher door naar Italie om wat oude Alpenpassen en bergstraszen te rijden. Via Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België thuis uit te komen. 3400 kilometer. 0,2ltr olie en een kleine 400ltr benzine, 3 gig aan foto’s en Go-Pro materiaal later kunnen we vaststellen dat de JAG het super gedaan heeft.

Net voor onze trip naar de Revival Meeting, in september, nog even de APK en twee nieuwe achterbanden. Totaal 6500km dit jaar. Nu staat de dame bij de spuiter. Deze auto’s hebben allemaal last van roest op de achterpanelen tussen de achter bumper en het plaarwerk. Dat is een fraaie winterklus.

2020 Wat een FLUT jaar!

  • 95.595 km

2020,

Wat een flut jaar, een knie operatie en allerlei andere mooie dingen liepen in het honderd, onze bezoeken aan Goodwood MM FOS en Revival, Monaco GP Historique, Spa Classis, de geplande vakantie naar Sicilië en veel klassieker evenementen gingen om zeep door de maatregelen rond corona.

De Jag kwam een paar keer in actie met als resultaat nog geen 2000 kilometer. Eigenlijk een dik onrecht voor de bolide. Maar terug naar eind 2019.

De beide achter schermen vertoonde roestblazen en het hemeltje had losgelaten. Beiden zijn trouwens bekende XK kwalen. De auto ging begin november naar Willem, bekende reparateur. De eerste foto’s lieten zien dat er delen van wielkuipen uitgeslepen waren en dat de lijn van de wielkast richting achterlicht ook een upgrade nodig had. Ik regelde in de UK de beide schermranden en met een regelmaat kreeg ik updates. Onder randen geklopt en ingelast, wiel kast randen ingelast, kont in de primer, auto naar de bekleder, auto naar de spuitcabine. En dat alles in een maand of drie, een specialist moet je niet opjagen.

Twee dagen voor mijn knie operatie was de auto klaar. Wat een waanzinnige verbetering! Als nieuw! De hemel was briljant, de roest opgelost en een klein krasje van een boze fietser ook opgelost. De auto verdween de stalling in want de komende maanden kon en mocht ik er toch niet mee rijden. Begin april liep ik weer als een hoentje en mocht ik weer auto rijden. De eerste ritten, Zandvoort, rondje Veluwe Picknickje hier en ijsje halen daar. Zo lekker!

Eind juni een paar dagen naar Maastricht en omgeving geweest. Mooie lange stukken door het heuvelland en Duitsland in. Genieten! De Picknickrit met de JDCH was weer mooi. 9 XK en XKRen bij elkaar. Eind van het seizoen, het JDCH concours bracht een verrassing. Onze auto werd 2e in de categorie “jeugd”. Begin oktober de auto geschorst en opgehokt. Met het weer de komende dagen zal de auto weer ingezet gaan worden. Corona of niet, rijden gaan we gewoon doen.

Dan nog even de kosten:
spuiten, onderdelen en hemeltje € 3250,-
Verbruik 1 op 9,8
Onderhoud/APK € 340,- dankzij een plens verse olie.

2021

  • 98.508 km

De Jag staat geschorst onder zijn winterkleed in de box.

Ik ben een liefhebber en geen liefdadige instelling dus gaat de auto vanaf oktober tot ergens april uit de wegenbelasting. Die € 86,- per maand steek ik liever in nuttige zaken. 2021 was ondanks corona toch een redelijk Jag jaar.

Meerdere leuke tochten en ritten gereden. Daarbij een paar JDCH evenementen en een 2e plaats in een Concours Délegance voor Jag van na 1981. Voor elke Jaguar liefhebber een aanrader, de JDCH.NL Ga eens kijken.

Midden April 2022 de auto weer op de weg gezet. De eerste rit kenmerkte zich van een pittige olie lekkage bij de aansluiting van de leiding op de oliekoeler. Na 50km en het geheel weer keurig warm rijden is de zetting weer hersteld en de lekkage gestopt. Er staan meerdere ritten op het plan. Duitsland, Cochem in juni, Goodwood in September en het eerste weekend van September het 45 jarige bestaan van de Jaguar Daimler Club Holland.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens