'Onwaarschijnlijk dat veel automobilisten 30 km/h gaan rijden in Amsterdam'

'Wegen zijn er niet op ingericht'

Verkeer Amsterdam (ANP)

Vandaag is in een groot deel van Amsterdam de maximusnelheid omlaag gegaan naar 30 km/h. Een expert van architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco verwacht dat dit in de praktijk weinig effect zal hebben.

Vannacht zijn door heel Amsterdam stickers van nieuwe verkeersborden gehaald en is op een groot deel van de wegen 30 km/h de nieuwe maximumsnelheid geworden. Het gaat om maar liefst 80 procent van de wegen in de hoofdstad. Het is de bedoeling dat de verkeersveiligheid erdoor verbetert. Bij lagere snelheden is de kans op ernstig letsel bij een aanrijding tussen een auto en een fietser bijvoorbeeld aanzienlijk lager. Overigens is de milieuwinst waarschijnlijk nihil of is er zelfs sprake van een achteruitgang, omdat motoren mogelijk minder op temperatuur komen, in een lagere versnelling rijden en dan juist meer uitstoten.

Wat het doel ook is, volgens Hans Drolenga, expert op het gebied van veilige mobiliteit bij Sweco, is de kans überhaupt klein dat veel automobilisten zich aan de nieuw maximumsnelheid houden. "Het is waarschijnlijk dat veel automobilisten zich niet aan de nieuwe snelheidslimiet gaan houden, omdat de wegen niet daarop zijn ingericht", aldus Drolenga tegenover het ANP. "Op veel plekken in Amsterdam zijn brede wegen en lange asfaltstroken. Die nodigen uit om veel harder te rijden dan die 30 kilometer per uur. De kans is klein dat automobilisten hun snelheid op die wegen vrijwillig  verlagen. Ik denk dat daarvoor in veel gevallen flinke aanpassingen aan de weg nodig zijn."

Lezersreacties (113)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.