AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Onthuld en geprijsd: BMW M3
Na een vrijwel identieke conceptcar en gelekte beelden is het nu dan eindelijk zover: de volledige informatie over de BMW M3 is officieel bekend. De importeur heeft de M3 geprijsd en ook nieuwe beelden vrijgegeven.
Na een vrijwel identieke conceptcar en gelekte beelden is het nu dan eindelijk zover: de volledige informatie over de BMW M3 is officieel bekend. De importeur heeft de M3 geprijsd en ook nieuwe beelden vrijgegeven.
Voor een belangrijk deel konden we u de belangrijkste informatie over de BMW M3 al in een eerder stadium melden. De supersporter krijgt een 4,0-liter V8 onder de kap. Door het gebruik van veel lichtgewicht materialen weegt deze motor 15 kilogram minder dan de 3,2-liter zes-in-lijn van de vorige M3. Het maximum vermogen ligt op 420 pk, wat pas bij 8400 toeren vrijkomt. Het maximum koppel ligt op 400 Nm.
Een flinke stijging ten opzichte van de oude M3 dus (die het schopte tot 343 pk en 365 Nm) en dit drukt zich uit in de prestatiecijfers. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur kost nu 4,8 seconden (was 5,2 seconden) en de theoretische topsnelheid ligt nu op 295 kilometer per uur. Theoretisch, want BMW houdt zich weer braaf aan het 'herenakkoord' dat de Duitse autofabrikanten gesloten hebben: bij 250 kilometer per uur is de koek dus op.
BMW geeft ook een verbruikscijfer voor de motor: 12,4 liter per 100 kilometer, toch iets zuiniger dan de even sterke Audi RS4, die 13,7 liter per 100 kilometer verstookt.
De nieuwe BMW komt in september op de markt voor 99.500 euro. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die 107.440 euro kost.
Een flinke stijging ten opzichte van de oude M3 dus (die het schopte tot 343 pk en 365 Nm) en dit drukt zich uit in de prestatiecijfers. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur kost nu 4,8 seconden (was 5,2 seconden) en de theoretische topsnelheid ligt nu op 295 kilometer per uur. Theoretisch, want BMW houdt zich weer braaf aan het 'herenakkoord' dat de Duitse autofabrikanten gesloten hebben: bij 250 kilometer per uur is de koek dus op.
BMW geeft ook een verbruikscijfer voor de motor: 12,4 liter per 100 kilometer, toch iets zuiniger dan de even sterke Audi RS4, die 13,7 liter per 100 kilometer verstookt.
De nieuwe BMW komt in september op de markt voor 99.500 euro. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die 107.440 euro kost.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws