AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Onthuld en geprijsd: BMW M3
Na een vrijwel identieke conceptcar en gelekte beelden is het nu dan eindelijk zover: de volledige informatie over de BMW M3 is officieel bekend. De importeur heeft de M3 geprijsd en ook nieuwe beelden vrijgegeven.
Na een vrijwel identieke conceptcar en gelekte beelden is het nu dan eindelijk zover: de volledige informatie over de BMW M3 is officieel bekend. De importeur heeft de M3 geprijsd en ook nieuwe beelden vrijgegeven.
Voor een belangrijk deel konden we u de belangrijkste informatie over de BMW M3 al in een eerder stadium melden. De supersporter krijgt een 4,0-liter V8 onder de kap. Door het gebruik van veel lichtgewicht materialen weegt deze motor 15 kilogram minder dan de 3,2-liter zes-in-lijn van de vorige M3. Het maximum vermogen ligt op 420 pk, wat pas bij 8400 toeren vrijkomt. Het maximum koppel ligt op 400 Nm.
Een flinke stijging ten opzichte van de oude M3 dus (die het schopte tot 343 pk en 365 Nm) en dit drukt zich uit in de prestatiecijfers. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur kost nu 4,8 seconden (was 5,2 seconden) en de theoretische topsnelheid ligt nu op 295 kilometer per uur. Theoretisch, want BMW houdt zich weer braaf aan het 'herenakkoord' dat de Duitse autofabrikanten gesloten hebben: bij 250 kilometer per uur is de koek dus op.
BMW geeft ook een verbruikscijfer voor de motor: 12,4 liter per 100 kilometer, toch iets zuiniger dan de even sterke Audi RS4, die 13,7 liter per 100 kilometer verstookt.
De nieuwe BMW komt in september op de markt voor 99.500 euro. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die 107.440 euro kost.
Een flinke stijging ten opzichte van de oude M3 dus (die het schopte tot 343 pk en 365 Nm) en dit drukt zich uit in de prestatiecijfers. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur kost nu 4,8 seconden (was 5,2 seconden) en de theoretische topsnelheid ligt nu op 295 kilometer per uur. Theoretisch, want BMW houdt zich weer braaf aan het 'herenakkoord' dat de Duitse autofabrikanten gesloten hebben: bij 250 kilometer per uur is de koek dus op.
BMW geeft ook een verbruikscijfer voor de motor: 12,4 liter per 100 kilometer, toch iets zuiniger dan de even sterke Audi RS4, die 13,7 liter per 100 kilometer verstookt.
De nieuwe BMW komt in september op de markt voor 99.500 euro. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die 107.440 euro kost.
Plaats een reactie
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Toen BMW nog gewoon zei waar het op stond: persmap BMW 3 serie 1975
Nieuws
BMW 2-serie, 3-serie en 4-serie: nog meer vermogen voor instap-M-versies
Vergelijkende test
Als het laag, ruim en snel moet zijn: Audi S5 Avant vs. BMW M340i Touring
Nieuws
Toen BMW nog gewoon vier jaar kon wachten met Touring van nieuwe 3-serie
Nieuws