Officieel: Skoda Superb

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb
En daar is dan officieel de derde generatie van de Skoda Superb. Zojuist is het doek getrokken van de nieuwe hatchback, die in juni 2015 op de markt komt. De Combi wordt pas later onthuld en verschijnt ook later op de markt. Eerst maar eens alle details van de volledig nieuwe vijfdeurs.

Een hatchback en geen auto die dankzij een achterklep die op twee manieren opent zowel vier- als vijfdeurs is. Om de nieuwe Superb weer duidelijk boven de Octavia te positioneren heeft Skoda 'm een 80 mm langere wielbasis gegeven. Daarmee zit er tussen voor- en achteras 2,84 meter wat de achterpassagiers zullen weten te waarderen. Overigens staat de Superb net als zijn neef de VW Passat op het MQB-platform. Hij leent wel meer zaken van de Duitse D-segmenter. Zo kun je door je voet onder de achterbumper te houden de achterklep laten openen, handig wanneer je de handen vol hebt met boodschappen. De paraplu in het achterportier is verhuisd naar de voorkant, in allebei de voorportieren zit er een.

De nieuwe generatie weegt 75 kilo minder dan de huidige. Skoda belooft een bagage-inhoud van 625 liter, en dat is 30 liter meer dan er in de huidige Superb Twindoor gaat. Voor de achterpassagiers is er 980 mm hoofdruimte.

Het Smartlink-multimediasysteem werkt met Apple Carplay en Android Auto en kan dus met een breed scala aan telefoons gekoppeld worden en de bestuurder kan via Driving Mode Select zaken als gasrespons en besturing aanpassen. De Superb wordt verder leverbaar met instelbare demping.

Er is keus uit drie diesels en vijf benzinemotoren. De 1.6 TDI 120 pk Greenline is de zuinigste maar met een CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer zit hij ver boven de grens voor 14% bijtelling, Deze Greenline komt pas eind 2015 beschikbaar. Vanaf juni is er wel de gewone versie van deze 250 Nm leverende 1.6 TDI en die verbruikt 3,9 liter per 100 kilometer, goed voor 103 gram CO2 per kilometer. Deze wordt geleverd met zestraps handbak of zeventraps-DSG.

De volgende dieseltrap is de 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm en een CO2-uitstoot van 105 gram per kilometer, eveneens goed voor 20 procent bijtelling. Bestel je het blok met 190 pk en 400 Nm dan ligt de CO2-uitstoot zelfs nog een grammetje lager wat dus ook 20% bijtelling oplevert. Ook deze versie kun je met handbak of DSG bestellen.

De basisbenzinemotor is de 1.4 TSI met 125 pk, dan komt de 1.4 TSI met 150 pk, een trede hoger staat de 1.8 TSI met 180 pk en er zijn twee 2.0 TSI's. Een met 220 pk en een met 280 pk. Die laatste heeft altijd vierwielaandrijving en is de opvolger van de 3.6 FSI. Geen zescilinder meer dus voor de nieuwe Superb. Beide tweeliters zijn standaard gekoppeld aan een zestraps-DSG.

Er zijn vier uitrustingniveau's: Active, Ambition en Style, de topper is als vanouds weer de Laurin & Klement- variant. Bij de eerste moet je het onder meer doen met 16 inch stalen wielen, bij de tweede zorgen wielen van lichtmetaal in dezelfde maat en chromen lijsten rond de ramen al voor wat meer uitstraling. De Style staat bijvoorbeeld op 17 inch, de L&K op 18 inch. De topper zit verder vol logo's, heeft leren bekleding en de nodige sierstrips aan boord.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.