Officieel: Saab 9-X Air Concept

Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air ConceptSaab 9-X Air Concept

Eerder deze week konden we u al de eerste beelden van de Saab 9-X Air Concept laten zien. Die waren nog wat onscherp, nu is het tijd voor de echte beelden en alle details.

De 9-X Air Concept heeft de beschikking over een 1,4-liter Biopower turbomotor, die loopt op zowel bio-ethanol als benzine. Zit de tank vol met E85, dan levert het blok 200 pk en een maximumkoppel van 280 Nm. Kiest de bestuurder voor benzine, dan bedragen die waarden 170 pk en 230 Nm. De motor is gekoppeld aan een zesbak. Een lithium-ion accu slaat de remenergie op.

Als de 9-X Air op bio-ethanol loopt, sprint –ie in 8,1 seconden naar honderd kilometer per uur. De CO2-uitstoot bedraagt in dit geval 107 gram per kilometer. De open concept-car is een vierzitter die de inzittenden tegen de elementen beschermt door middel van een zogenaamde Canopy Top. Deze –gepatenteerde- stoffen kap werkt volgens het Targa-principe.

Binnenin heeft Saab samengewerkt met Sony Ericsson voor de multimedia. De concept-car heeft standaard Bluetooth-verbinding en meerdere aansluitingen voor PDA's en mobiele telefoons. Deze technologie kennen we al van de 9-X Biohybrid Concept. Saab toont de 9-X Air Concept op de Autosalon van Parijs.

Video

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.