Officieel: nieuwe Mercedes S-klasse

Mercedes-Benz S-klasse
Mercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasseMercedes-Benz S-klasse
In september wordt de Mercedes S-klasse afgelost door een nieuw model. Opnieuw krijgt de grote Mercedes tal van technische noviteiten mee en 3 van de 4 motoren zijn nieuw ontwikkeld.
In september wordt de Mercedes S-klasse afgelost door een nieuw model. Opnieuw krijgt de grote Mercedes tal van technische noviteiten mee en 3 van de 4 motoren zijn nieuw ontwikkeld.

In september staat de nieuwe S-klasse bij de Nederlandse Mercedes-dealers. Het model dat wordt afgelost is geïntroduceerd in 1998 en werd sindsdien 485.000 keer gebouwd. Het nieuwe model is weer een slagje gegroeid. De korte variant meet nu 5.08 m en de lange is 5,21 m lang; dat is 3,3 en 4,3 cm groter dan de voorganger. De wielbasis groeit met 7 en 8 cm tot 3,04 m en 3,17 m. Daarnaast is de nieuwe S-klasse 1,7 cm breder en 2,9 cm hoger en de kofferbak werd 60 liter groter zodat die nu 560 liter is.
Bij zijn introductie zijn 4 motoren leverbaar. Daarvan zijn er 3 nieuw ontwikkeld. De bekende motor is de 3,5-liter V6 met 272 pk en een maximaal koppel van 530 Nm; deze krachtbron doet al dienst in verschillende andere modellen van Mercedes. Daarop volgt een de S500 die een V8 heeft met 388 pk en een maximaal koppel van 530 Nm. De S-klasse kan er in 5,4 seconden mee van 0 naar 100. In het eerste kwartaal van 2006 komt er een V6 CDI voor de S-klasse beschikbaar. Die levert 231 pk en heeft een maximaal koppel van 540 Nm. De vaandeldrager in de S-klasse is de V12 uit de S600 die levert 517 pk en heeft een maximale trekkracht van 830 Nm. Standaard zijn alle S-klasses voorzien van de 7G-Tronic  automatische versnellingsbak.
Tot de technische noviteiten in de nieuwe Mercedes S-klasse behoort het Brake Assist Plus dat waarschuwt als er te dicht op een voorganger wordt gereden of de naderingssnelheid te hoog is. Dan bepaalt de Mercedes zelf hoe hard er wordt geremd. Wanneer het systeem in werking is, gaat het middelste remlicht knipperen om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.
Ook is er het Pre-Safe-systeem. Dat spant de veiligheidsgordels aan als er een slip dreigt of er hard geremd wordt. Ook  worden dan de zittingen van de stoelen opgeblazen om meer steun te bieden en gaan de ramen automatisch dicht. Het Distronic Plus houdt in fileverkeer zelf voldoende afstand tot de voorganger en kan de auto stilzetten of accelereren als dat nodig is. Overigens werkt het systeem op snelheden van 0 tot 200 km/u. Tot slot is er de Night View Assist. Die zendt voor tegenliggers onzichtbaar infrarood licht uit maar stellen de bestuurder van de S-klasse in staat om 150 m vooruit te kijken.

Gerelateerde forumtopics