Officieel: de nieuwe BMW X6
Met de X6 heeft BMW sinds 2008 een auto in de showroom staan die op evenveel vrienden als vijanden kan rekenen. Je vindt hem mooi of loopt er met een afkeurende blik aan voorbij. Zes jaar na de introductie van de eerste Sports Activity Coupé - waarvan er bijna 250.000 zijn verkocht - is het tijd voor een compleet nieuwe X6.
Het is duidelijk dat de designafdeling van BMW zich heeft laten leiden door de verpakking van de eerste X6. De nieuweling is namelijk overduidelijk als X6 herkenbaar, al zijn er duidelijk invloeden van de X4 en de X5 waar te nemen. Dat laatste mag natuurlijk geen verrassing heten, de X6 deelt opnieuw z'n technische basis met de X5.
Standaard zit de nieuwe X6 ruimer in z'n spullen. bi-xenonverlichting, 19-inch lichtmetalen wielen, een gedeeltelijk met leer bekleed interieur, gescheiden klimaatregeling, een automatisch dimmende binnenspiegel en een uitgebreid pakket rijassistenten worden in alle gevallen meegeleverd. De achterbank is in de verhoudingen 40:20:40 neer te klappen, waardoor de 580 liter metende bagageruimte wordt uitgebreid tot 1.525 liter, 75 meer dan in z'n voorganger. De nieuwe X6 heeft zo'n 40 kilo van zich af weten te schudden.
Benzinemotoren
De krachtbronnen komen in grote lijnen overeen met die van de X5. Voorlopig vinden we de xDrive50i boven aan de benzineladder. Deze beschikt over een 450 pk en 650 Nm sterke 4,4-liter V8. De benzinekoning is in staat om de kolos in 4,8 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. Z'n gemiddeld verbruik ligt op 9,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 225 g/km.
Lager in de pikorde staat de xDrive35i met 306 pk en 400 Nm koppel, al moeten we daar tot de lente van 2015 op wachten. In 6,4 tellen staat de 100 km/h op de klok. Z'n verbruik ligt op 8,5 l/100 km, wat zich vertaalt naar 198 gram CO2 per kilometer. Later zal ongetwijfeld de X6 M z'n gezicht laten zien.
Zelfontbranders
Op dieselvlak kun je instappen in de xDrive30d met de 258 pk en 560 Nm sterke zes-in-lijn- diesel. In 6,7 seconden rijd je 100 km/h en per 100 km slurpt de X6 6,0 liter diesel weg, wat overeenkomt met 157 gram CO2 per gereden kilometer. Ook een xDrive40d met 313 pk staat op de planning, al verschijnt ook dit blok pas in de lente van volgend jaar. De 381 pk en 740 Nm sterke X6 M50d, met z'n van drie turbo's voorziene 3,0-liter zescilinder, is wel vanaf het aantreden van de nieuwe X6 in de showroom beschikbaar. Deze beul heeft in 5,2 seconden de 100 km/h op de klok staan.
BMW belooft dat het weggedrag van de X6 danig is verbeterd dankzij Dynamic Performance Control - dat deel uitmaakt van het actieve onderstel. Schakelen gaat in alle gevallen met een achttraps Steptronic automaat met launchcontrol-functie.
In december moet de nieuwe BMW X6 bij de dealers verschijnen. Nederlandse prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.