BMW X6 xDrive35i High Executive (2008) #2

autoreview

BMW X6
BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6BMW X6

Signalement

UitvoeringX6 xDrive35i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 6.500 km

vooraf ter info: deze auto werd als bedrijfsauto ter beschikking gesteld en is niet mijn prive auto geweest.

Het was even wennen, na een beschaafd uitziende E60 5 serie opeens een X6 te mogen rijden. er was keuze uit een bordeaux rode, een donkerblauwe en een zwarte. de zwarte gekozen aangezien ik em persoonlijk in het zwart toch het mooist vond.

wat meteen al opviel was het nogal aparte uiterlijk...je vind em mooi, of je vind em ontzettend lelijk. ik vond em in het begin geen schoonheid maar je went er naar verloop van tijd aan zoals dat met wel meer nieuwe modellen van bmw is.

vooraf had ik al het gevoel van "tractor...dat stuurt vast voor geen meter...onhandige bak...enzovoorts".
nou tijdens het eerste ritje viel dat al meteen vies tegen.
Hij stuurt als op rails, naar voren goed overzicht over de weg en het verkeer door de hoogte en zitpositie. daar viel al niks op aan te merken.
de auto was uitgerust met 19 inch velgen met enorm brede banden, waar echter tijdens het sturen/manouvreren niks van te merken was. stuurt licht en soepel, geen lawaai van de banden en ook in regen geen problemen

de vering is stug en sportief, anders dan je van een "suv achtige auto" zou verwachten. een wereld van verschil met bijvoorbeeld een ML, en nog net een tikje stugger dan een X5. op bochtige weggetjes betrap je je er al snel op veel te hard te rijden, de auto helt absoluut niet over en je gevoel van snelheid ligt stukken lager dan de daadwerkelijke rijsnelheid. voor dat onderstel dus een dikke 10.een wegligging die menig sportieve sedan of coupe niet zou misstaan (autos die je qua sturen echt het nakijken kan geven al je doorrijd).

het vector drive systeem is watdat betreft ook een enorm pluspunt..je merkt dat de auto z'n buitenste wiel wat meer vermogen geeft om em met wat gas er op strak een bocht in te "duwen" wat weer een lekker sportief en licht gevoel geeft...niks logs en zwaars.

qua rijden viel eigenlijk alleen het zicht naar achter tegen, door de schuin geplaatste achterruit die door de c-zuil bekleding deels word afgedekt zie je recht naar achter erg weinig, helemaal door de hoogte van de achterklep. de zijspiegels zijn daarintegen wel weer ok..daar heb je wel weer goed zicht.
de parkeersensoren zijn echt een must bij achteruit rijden, je ziet snel wat over het hoofd...paaltjes, fietsen, enz.
voor inparkeren aan de voorkant trouwens ook...door de ronde aflopende vorm is niet echt goed in te schatten hoeveel plek je nog over hebt. en zoals bij alle bmw's met parkeersensoren is het af en toe irritant luide gepiep met de schakelaar op onder de radio uit te schakelen.

2e minpuntje van de auto tot zo ver: uitlaatgeluid.
in het begin geen minpunt...hij klinkt alsof er een stuk grotere motor in zit en lekker sportief als de klep in de einddemper open gaat. kan na lange ritten wel ietsje gaan vervelen maarja er zijn ergere dingen.

het interieur van de auto beviel zeer goed...stoelen alle kanten op verstelbaar, waarvan de mogelijkheid om de wangen van de rugleuning op te pompen erg goed beviel, dit is iets wat in veel andere duurdere autos nog ontbreekt.memory functie die stoel en stuur netjes instelt op je eigen zitpositie voorkomt dat je weer moet gaan rommelen als er een ander in heeft gereden.
stoelverwarming met 3 standen werkt optimaal en snel en zorgt ervoor dat ook in de winter koud wegrijden niet oncomfortabel is.

de head up display zorgt er voor dat je je ogen op de weg kan houden en toch tegelijk je snelheid in de gaten kan houden, je let er vaak beter op dan op je gewone kilometer teller. na weer een stuk gereden te hebben in een auto zonder head up display mis je dat ding al snel.

i-drive: op zich best goed te bedienen, in oudere bmw's was dit soms wat lastig. helaas zijn de instellingen voor de verwarming/airco met de i-drive in de x6 nog steeds erg onoverzichtelijk wat af en toe nog wel eens tot frustratie leidde.

Navigatie: het navigatie systeem helaas niet kunnen testen daar de auto afgeleverd werd met amerikaanse software/navi cd en dus op het beelscherm nog steeds boston of zo iets aangaf. maar verder ook niet nodig gehad...

kleine irritaties over het interieur: voorruit bleef maar beslaan, zou kunnen liggen aan het feit dat ik geen wijs uit de instellingen in de i-drive kon, of een technisch probleem.
tevens was er tijdens de productie van de auto weinig plek meer voor een ruim handschoenenkastje...dat is een beetje een vreemde constructie geworden.

Achterin is de zitruimte voor 2 personen ook nog goed te noemen. qua beenruimte geen 7 serie maar dat kun je er ook niet van verwachten. ondanks de schuin aflopende daklijn toch genoeg hoofdruimte.

de bagage ruimte valt daarintegen toch wel tegen...het lijkt best ruim maar om er voor 4 personen bagage in te krijgen vergt toch wel wat werk...aangezien de "coupe" look daar zijn grootste slachtoffer vond.

een 2e nadeel van de x6 was uiteindelijk de dorpels. deze als een soort treeplank/sideskirt uitgebouwde dorpels zijn dusdanig breed dat in combinatie met de hoogte van de auto het haast onvermijdelijk is vieze broekspijpen op te lopen tijdens het uitstappen als de auto vies is na bijvoorbeeld een rit in de regen.iets wat als de auto zakelijk gebruikt word erg irriteert.

de auto is een opvallende verschijning op de weg, ondank dat de x6 nu al een paar maanden te koop is zie je veel mensen omkijken en vaak ook mensen op parkeerplaatsen vragen wat voor auto het nu precies is.dit ligt aan de ongewone vorm van de auto (het is meer dan een X5 met schuin dak) en het feit dat de auto nog niet veel verkocht is. wat dat betreft dus stukken exclusiever dan de X5 waar iedereen wel aan gewend is.

de 6-bak automaat schakelt zoals een automaat hoort te schakelen...soepel, snel, en comfortabel en sluit naadloos aan op de karakteristiek van de motor. rustig toeren met een relatief laag verbruik, en als het nodig is flink sportief door terugschakelen met kickdown of zelf schakelen met de "paddles" op het sportstuur.

echt offroad rijden is niet gebeurd, wel diverse malen over dik besneeuwde ongeasfalteerde steile bergweggetjes gereden. de tractioncontrol doet prima zijn werk en heuvel af kan naar behoeven de hill decend control gebruikt worden. de auto remt dan af naar ongeveer 10 kilometer per uur en rolt rustig zonder glibberen of glijden naar waar je heen wil.

na 6500 kilometer in deze auto gereden te hebben kan ik verder alleen nog zeggen dat het enorm vervelend was de X6 uiteindelijk weer af te moeten staan. ondanks het slechte zicht naar achteren (waar overigens optioneel een erg goed werkende camera voor leverbaar is) en de vuile broekspijpen bij het uitstappen een echte top auto die door de concurrenten de komende tijd niet geevenaard kan worden. Gezien de prijzen zal het helaas nog vele jaren duren voor ik er eentje prive kan rijden. iets voor op het verlanglijstje dus.

(verbruikskosten als voldoende/neutraal beoordeeld, daar het een zakenauto was kan ik de verbruikskosten zelf niet beoordelen)




4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens