BMW X6 xDrive40d High Executive (2010)

autoreview

BMW X6 xDrive40d High Executive (2010)

Signalement

UitvoeringX6 xDrive40d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

X6

  • 18.000 km

Sinds eind juli 2010 in het bezit van een X6.
Ik had, voordat ik tot koop overging, proef gereden in 5.0L.

Geweldig, wat een trekkracht en dat geluid, helaas was dit een uitvoering zonder adaptive drive en hierdoor voelde de auto wel stug aan.

Hiervan geleerd dat ik dit als extra moest toevoegen.
Hoe rijdt de X6, geweldig.
Ik rijd rustiger dan mijn vorige BMW 535d, maar het brandstof gebruik welke wordt aangegeven in de prijslijst, haal je echt niet bij stad of korte ritten.

Indien je aan de toegestane snelheden houdt, is 1 op 11 haalbaar, voor zo'n auto een goed resultaat.
De belangrijkste accessoire die ik heb aangeschaft, is actief cruise control, dit rijdt werkelijk heerlijk!

Voorzien van head-up display.
BMW audiosysteem met ruim 800 watt.
21 inch velgen.

Sturen is net als karten, wegligging is zeker voor zo'n auto formidabel, maar op (platgereden) sneeuw (met 20" sneeuwbanden) moet je niet teveel op de 4x4 vertrouwen.
De BMW is zwaar en gaat deze glijden, dan....

Waarom geen X5?

Ik rij meestal alleen en de speciale tractie achter heeft betere rijeigenschappen dan de X5.
Ik moet bekennen, dat deze auto door velen als lelijk wordt beschouwd, maar ik rij erin en zie de buitenkant niet!
Apart en opvallend en achteraf gezien toch mooi.

Daarom rij ik met plezier, elke dag weer!
Wil je zo'n auto aanschaffen, achteruit rijcamera is een must!!

Zie tweede verslag

2e verslag

  • 18.800 km

Een vervolg op mijn eerdere verslag, waarbij de opmerkingen dat het eerste verslag niet 'lekker' leesbaar was.
Voor de commentaristen op eerdere tekst met de opmerking
'lagere school niveau'. Ik ben meer technisch ingesteld en de tekst even vlug opgeschreven, helaas heb ik geen journalistiek niveau, maar met 'lagere school' kan ik niet beter schrijven.

Mijn BMW X6

Besteld in maart en afgeleverd eind juli.
De type aanduiding 4.0d X-drive is wel overschat, het is dezelfde als de 3.0 in X6 3.5D.
Het aantal PK's is opgeschroefd tot 306 PK met 600Nm .
De uitrusting is compleet, gelukkig is de BPM hierop verlaagd, zodat het 'betaalbaar' is.
Voordat ik tot aankoop overging, eerst de vette 5.0 V8 gereden, 120km en 17 liter aan brandstof, was niet vrolijk.

Dit is de reden dat ik voor een diesel heb gekozen.
De eerste km's was wel wennen, de breedte is behoorlijk, de instap hoog.
De zitpositie en kijk op de weg is anders, hoger en beter, behalve naar achteren.
De optie achteruitrijcamera en topview is hierbij een goede keuze geweest.

Het interieur is hetzelfde als de 'oude' X6, maar het beeldscherm is voorzien van meer pixels en kan desgewenst in een hybride kaart worden weergegeven en de I-drive bediening is aangevuld met extra knoppen, zodat het kiezen eenvoudiger is geworden.
De spraaksturing is sterk verbeterd, maar nog niet feilloos.

De auto is voorzien van een in hoogte verstelbaar head-up display, waarin de snelheid, pijlweergave navigatie,
Active Cruise Control met Stop&Go functie, Lane Departure Warning, aangeven maxiumsnelheid van verkeersborden wordt
ingelezen en weergegeven.
Dit is mijn derde auto met deze voorziening en geeft alle informatie duidelijk weer, zonder het zicht op de weg
te verliezen.
De camera achter de binnenspiegel wordt ook gebruikt voor de herkenning van de markeringsstrepen, zodat de ACC niet meteen reageert op de rechterrijbaan wanneer in een linker bocht inhaalt.

Het rijden met ACC is heerlijk als je op een weg rijdt, waarop niet mag worden ingehaald, welke helaas steeds meer worden aangelegd.

De auto is voorzien van keyless go en softclose, de achterklep opent en sluit elektrisch, dit kan ook met de afstandbediening worden gedaan.
De stand van de achterklep kan in het I-menu worden ingesteld, voorkomt schade in de parkeergarage.

Goederen die tegen de achterbank staan zijn door de hoge achterkant moeilijk te bereiken.
De achterbank is in gedeelten neerklapbaar, de ontgrendeling is aan de zijkant van de achterbank, bij mijn 5 serie zaten deze in de kofferruimte, beter tegen diefstal beschermd dan via het interieur.

De ingebouwde standkachel is op afstand en op 2 timers te schakelen, onder de 16 graden verwarmt deze het interieur, boven de 16 graden wordt geventileerd.
De buitenspiegels behoren ook verwarmd te worden, echter door de efficient dynamics uitvoering of een software fout doet deze dat niet, deze klacht gedeponeerd bij de dealer en BMW Munchen is dit aan het uitzoeken.

Het schuifdak kan in 2 standen open, bij de eerste stand stopt deze bijna op het eind, je kunt dan nog wel met open dak rijden, maar harder als 100 km geeft een hoop geruis.
Wordt het schuifdak helemaal geopend, dan wordt het geruis een bonkend geluid.

De verlichting van de koplampen is anders dan bij de 5 serie.
De bochtenverlichting van de 5 serie wordt via de binnenste koplampen gestuurd en deze werken bij achteruitrijden contra, bij de X6 worden de mistlampen gebruikt, ook verschil bij
voor- of achteruitrijden.
Bij dimlicht onder de 50 km/u schijnt de linker koplamp meer naar links voor een breder lichtveld, daarboven draait deze meer naar voren.

De geluidsinstallatie is een BMW Individual High End Audio System, meer dan 800 watt muziekvermogen, klinkt erg goed en is op eigen smaak in te stellen.

HET RIJDEN

Active Front Steering is een optie die niet iedereen kan waarderen, maar als je dit gewend bent, dan is het nemen van een rotonde peuleschil, daarbij werkt deze contra bij hogere snelheid en geeft een betere en stabieler wegligging.

8 versnellingen, daar ben je zo, bij ca. 80/90 km rijdt deze in z'n 8 en geeft onder normale omstandigheden 1 liter op 15 a 16 km verbruik aan.
Het op- en terugschakelen gaat vloeiend en als je wilt kan je met flippers aan het stuur schakelen.
Dit kan je ook manueel doen in de stand S en met knopje sport ingedrukt staat deze in een scherpere stand, gaspedaal respons is feller, sturen gaat zwaarder met meer informatie van het wegcontact en de adaptive drive wordt strakker afgesteld.
Je voelt dat de BMW stugger is, maar het is nog comfortabel.

Wordt misschien vervolgd!

3e ervaring

  • 37.000 km

Inmiddels wat meer km's gereden en blijf erbij dat deze auto een van de beste SUV (SAC) is.

Op 15 september heb ik met nog 35 andere BMW rijders het circuit van Assen mogen verkennen.

Het leuke van deze dag was, dat men na een aantal rondjes met instructeur en achter elkaar te hebben gereden, zelf het circuit mocht rijden in je eigen tempo.
Nou, dat heb ik gedaan en ondanks het gewicht van deze auto kon ik aardig bijbenen met de andere snellere BMW's.
De X5 kon mij niet bijhouden en een 740I moest ik mijn meerdere erkennen op de rechte stukken.
Het fijne van deze auto was dat ik zonder zweethandjes de bochten kon nemen, de tractie duwt de auto de bocht in en zelfs tegen het advies in heb ik de DTC uitgeschakeld, sublieme stabiele wegligging.
Helaas heb ik de dag niet afgemaakt, ondanks het plezier wat ik heb beleefd, wilde ik niet de volgende dag nieuwe banden eronder laten zetten, want deze worden samen met de remmen extreem belast.

Mijn ervaring tot nu toe is dat de auto betrouwbaar is en het brandstofgebruik niet conform de opgave in de folder is (gemiddeld 1 op 9).

Interieur voorverwarming

  • 39.000 km

Mijn vorige twee BMW 535d waren voorzien van interieur voorverwarming.
Deze is op 2 tijden in te schakelen en met draadloze afstandsbediening.
's morgens wegrijden met een warme motor, interieur en ontdooide ramen en spiegels!
Deze optie zit ook in de X6, maar de spiegels niet meer.
Na 9 maanden en KIS een tweede brief te hebben geschreven dat dit niet werkt, wordt dit afgedaan met een briefje van dit niet mogelijk is en verder contact met de dealer te onderhouden.
Uiteraard heeft mijn dealer Maaral, vertegenwoordigd door Jan Bôcker, hier veel tijd ingestoken met mails, in de werkplaatshandleiding nagekeken dat dit gewoon moet kunnen.
Mijn auto heeft 4 dagen in de garage gestaan waarbij software werd nagekeken, software door BMW München is opgestuurd etc.
'alles' is gedaan, BMW geeft hierna te kennen, dat het niet mogelijk is de spiegels te verwarmen.
Hoezo? Het is de meest innovatieve automerk van de wereld en nu gaan ze mij vertellen dat dit niet meer kan?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.