Nu officieel: de nieuwe Volvo XC90!
De huidige XC90 mag na twaalf jaar met pensioen en deze compleet nieuwe SUV komt hem aflossen. De nieuwe zevenzitter is de eerste Volvo die gebruikmaakt van het SPA-platform, waar ook toekomstige Volvo's op komen te staan. Overigens is dat niet de enige vooruitblik op de toekomst; ook het exterieur van de nieuwe Zweed hint naar wat we in het verschiet van nieuwe Volvo's kunnen verwachten.
Voor op de neus zien we prominent het nieuwe logo van Volvo. De T-vormige 'Thor'-koplampen kwamen we in een teaser al tegen en ze bepalen voor een groot deel het nieuwe gezicht van Volvo. De nieuwe jas van de XC90 is af te kleden met het nodige lichtmetaal, leverbaar in een formaat tot 22 inch.
Techniek en veiligheid
Wat motoren betreft, is er te kiezen uit een reeks Drive-E-motoren. Het absolute topmodel is een plug-inhybride (de T8) met liefst 400 pk, die alsnog goed is voor 14 procent bijtelling. Instappen kan in de D4 viercilinderdiesel met 190 pk. Deze is alleen met voorwielaandrijving te krijgen. Een trede hoger staat de D5, die 225 pk uit dezelfde 2.0-liter vierpitter perst. De T5 met 254 pk is de enige volledige benzineversie; hierboven zwaait de T8 de scepter.
Volvo zou Volvo niet zijn als het z'n nieuweling niet zou volstoppen met veiligheidssystemen. Run offroad protection is aanwezig, een systeem dat merkt wanneer de auto 'de weg verlaat'. De voorste gordels worden aangespannen om de bestuurder en de bijrijder vast te snoeren. Tussen de zitting en het stoelframe schiet een energie-absorberende laag tevoorschijn. Intersection Braking detecteert naderend verkeer op een kruising en grijpt in wanneer dat nodig wordt geacht. Beide systemen dragen bij aan Volvo's doelstelling dat er in 2020 geen doden of zwaargewonden meer vallen in een nieuwe Volvo.
Uitrusting en uitvoeringen
Het interieur ziet er chic uit met een fors, tabletachtig scherm prominent op het dashboard. De Zweedse glasfabrikant Orrefors is opgetrommeld om de kristallen versnellingspookknop, de start-stopknop en de volumeregelaar te vervaardigen. Voor het audiosysteem - met een 1.400 watt sterke versterker, 19 luidsprekers en een subwoofer - is Bowers & Wilkins verantwoordelijk.
Wat uitrusting betreft, valt er te kiezen uit twee thema's: Urban en Rugged. Die eerste geeft de XC90 bumpers in carrosseriekleur en roestvrijstalen details op de dorpels en de bodembeschermers. De Urban staat op 21-inchwielen. Wie de Rugged bestelt, krijgt 22-inch onder z'n XC90. Deze versie beschikt bovendien over treeplanken met verlichting en geïntegreerde uitlaatdempers. Wat bij de Urban in RVS is uitgevoerd, krijgt de Rugged in een matzwarte kleur.
First Edition
Om z'n komst te vieren, hijst Volvo de XC90 in een First Edition-jas. Er worden er 1.927 van gemaakt die vanaf 3 september online te bestellen zijn via www.volvocars.com. Hij is in Nederland alleen leverbaar als D5. Vanbuiten is hij te herkennen aan z'n Onyx Black gespoten verpakking met achtspaaks 21-inch lichtmetaal. De stoelen krijgen amberkleurig Nappa-leer en het dashboard is voorzien van Charcoal-leer en een inleg van walnotenhout. De First Edition kost 102.995 euro. De instap-XC90 krijgt een vanafprijs van om en nabij de 70.000 euro. Begin 2015 staan ze bij de dealers.